NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av anders1010
Hej! :(

Är ny här på forumet, med googlat och hamnat här flera gånger! Ser att det är ett rätt uttjatat ämne med hög förbrukning och diverse motorproblem för 2,0d. Så det känns lite dumt att spinna vidare på det.. Men detta är helt otroligt.
Köpte en V50-09 2,0D manuell för ca två veckor sedan. Kan bara säga att hög förbrukning är inte rätta ordet. Den drar ju som en bensinbil och mer därtill. Bor i södra skåne och här är, som bekant helt platt. Kör med sommardäck och med 95% landsvägskörning är det omöjligt att få ner den under 0,7. Då är det med ett ägg på pedalen. Har kört lastbil innan och gått kurs i eco-driving och försökt att göra precis allt för att köra så snålt som det överhuvudtaget går.
Under 0,7 går den inte, så är det bara! 0,72-0,77 drar den uppmätt vid pump. Körde motorväg nu i kväll med den E6:an Trelleborg - Malmö. Platt som en pankaka, farthållare, ingen ac, 115 km/h enligt f-datorn (som f. ö. inte har många rätt) ligger den hela tiden mellan 0,75-0,88 och dom siffrorna stämmer inte, det vet jag. Verklig förbrukning är nog mer 0,8-0,93. Gasar man på så fullständigt flyger förbrukningen upp. Bilen har gått som företagsbil och har rullat 15500 mil. Fullservad på Volvo. Partikelfilter är bytat som det ska vid 12, den är servad helt enligt volvos föreskrifter.

Förstår att det kan bro på 1000 olika anledningar att den sörplar i sig så mycket diesel.. Frågan är om man orkar hålla på och lämna in bilen 300 gånger för att möjligtvis få ner förbrukningen en halv deciliter.. Det är förmodligen inte helt gratis att göra det heller.

Jag är MYCKET besviken på den här bilen. (motorn,förbrukning,prestanda) Bilen i sig är underbar. Köper man en sån här för att det ska vara ekonomi i det, är man helt fel på det. Det dricker som en bensinare, kostar dubbelt i skatt och motorn har tydligen massor med kända fel/problem. Med lite otur kan hela skiten tydligen totalhaverera. Dessutom är den svindyr att serva. Och fastän den har ett gott vrid på pappret känns den inte direkt pigg. Då kunde man lika bra köpt sig en T5:a. Bra drag, betydligt billigare att serva, få kända fel, halva årsskatten..och så går det som en raket!

Det mer sansade alternativet är kanske att byta den till en D2:a gärna en 12:a då. Om jag förstått rätt så har den väldigt lång bytesintervall/underhållsfritt p-filter? Och inga stora kända fel? Någon som varit i min sits och bytat till D2? Är den extremt slö? 11:an eller 12:an?
Hur är det med D3 och D4 från -11? Inget p-filterstrul med dessa motorer? Är dom lika törstiga som min? Vill inte lägga mer är 200 max. Annars kanske en V70 D3:a hade varit ett alternativ. Den känns dock lite stor!

Mycket tacksam för svar och tips!

Vänligen
Anders Nilsson
av DrChris
Jeg er heller ingen videre førnøyd med forbrukningen på min D3. Den drar fort 0.7-0.8 på småkjøring / kombinert kjøring. Skal du ha den ned mot 0.55, må du kjøre i 70-80 km/t på flat vei. Det var en sak om dette i media for et par dager siden at man legger for mye vekt på EU syklusen, og den stemmer ikke alltid overens med virkeligheten. Spesielt Volvo er kjent for at specs ikke stemmer med real life når det kommer til forbrukningen.

Det som er litt spesielt er at mine siffror var gode (helt ok) når bilen var ny. Nå, når bilen har gått 3600, har forbrukningen skutt i været... Er det noen som kjenner seg igjen?

Ser man på de mest populære postene her inne, er temaet om D2 forbrukningen en av de mest leste og kommenterte.
Inget bra for Volvo dette her.
av getsome
Inte för att strö salt i såren men min 2.0D från 2005 med 15900 mil (snart) på mätaren ligger i snitt på 0.52 sen 4000 mil tillbaka. Personbästa enl färdatorn hittils är 0.44 (0.46 vid pumpen) jag kör förvisso nästan bara 70-90 vägar men den ska inte dra det dubbla iaf. Du har garanterat konstant regenerering så håll koll på oljenivån... Enkelt test du kan göra : När bilen är helt kall kör ut den och lägg dig i 80-90 på en rak & plan väg och kolla momentanförbrukning , ska ligga på 0.5 ca , sticker den iväg till 0.7-0.8 när bilen når normal temperatur så sorry regenerering konstant (du kan även känna ett litet hack/ryck när det händer) .. finns 2 alternativ , fixa partikelfilterfelet eller få skiten bortplockad och ecm omflashad (har själv gjort det sistnämnad och kodad bort funktionen i ECM) , du skriver att du bor i skåne , om du har vägarna förbi klippan (eller orkar kör upp hit) så kan jag hjälpa dig att felsöka den med VIDA så kan du få svart på vitt vad som händer och var felet ligger
av Pson99
Hej!

Ja, som tidigare redan skrivit är det inte normalt någonstans att ha en sådan hög förbrukning. Tror precis som andra har skrivit att det kan vara en konstant regenerering, då dricker nämligen min Volvo C30 2.0D -07 ungefär samma siffror som du uppger, och dessutom upplevs motorn som mycket "slöare" under tiden det sker (något som även finns beskrivet i bilens handbok).

Normalt sett ligger min 2.0D på ca 0,75 i stadskörning (mestadels kallstarter) och på motorväg 110-120 km/h runt 0,55-0,6 liter milen. Vill man pressa ner den under 0,5 så går det om man ligger och snålkör 80-90 km/h på landsväg.

Hoppas du får ordning på problemet så småningom för motorn tycker jag är alldelles underbar i sig! :D
av anders1010
Hej!

Stort tack för era svar. Har lugnat ner mig nu, var något irriterad igår över detta..Salt i såren, haha, jodå det svider att höra. Samtidigt glad för din skull och att det finns hopp! Tack för att du erbjöd dig felsöka bilen. Otroligt vänligt. Jag bor allra längst nere i skåne. I Smygehamn, så det är en bra bit till Klippan. Dessvärre! Intressant med D3:an att den drar så pass mycket ändå. Och mer när den blivit inkörd än när den var ny. Skumt ju. Undrar om det är en manuell eller aut ? Du kanske bor där det är mycket uppför och nerför? Tycker det är alldeles för hög förbrukning på en så pass ny bil. Det är ju dessutom en mellanklassbil så det är ingen stor och tung bil.

Ska testa det där med att köra den kall i 80-90 och se vad som händer. Oljenivån har jag kollat varje dag och den har inte rört sig. Inte vad som syns på stickan i alla fall. Frågan är vad man ska göra om den plötsligt börjar stiga? Släppa ut lite olja kanske? Otroligt märklig kontruktion, att överbliven dieselolja från regenereringen kan rinna tillbaks ner i sumpen och blandas upp med motoroljan. Låter som ett jävla skämt. Kan dom varit nyktra på Volvo när dom konstruerade denna motorn? Varför inte leda bort ev överbliven diesel någon annan stans? Typ ett extra säkerhetssystem. Om det mot förmodan skulle hända. Kan ju tyckas vara självklart. Eller en extra förbränning/reservförbränning. Vad som, bara inte riskera att oförbränd diesel rinner raka vägen ner i motoroljan. Undrar hur bra den oljan smörjer när den blir tunn som vatten allt efter som. Det känns som ett under att inte fler 2,0D skär.

Var i Ystad idag och hade ett stort släp efter. Typ Statoils största med kåpa. Smygehamn-Ystad är 50 och 70 vägar hela vägen. Inte ett rödljus så långt ögat når och helt plant. Kör med sommardäck. I och för sig ett rejält släp men det var tomt på vägen dit. Färddatorn visade mellan 1,1 och 1,7 liter milen..!! Och då vet vi alla att det är drömsiffror som är på tok för låga. Det kallar jag SAAAANSLÖST ! Det hade varit billigare att låna bondens traktor och köra dit med den! På hemvägen var där en soffa i släpet. Då låg den på mellan 1,3-1,9 L/M Man kan nästan sitta och ser hur tankmätaren rör sig. Grattis..känns bra det här!!

Måste fixa detta på något vis. Hade den kommit ner till runt 0,6 och strax däröver, skulle jag varit nöjd. Läste på text-tv om hur biltillverkarna har "lock-siffror" med förbrukningen. Det verkliga förbrukningen ligger ofta en bra bit över vad som är angivet. Vi har en Citroen 1,6 Tdi -08 med. Där stod det att den skulle dra ca 0,55 l/m. Den är definitivt tröttare och tråkigare än V50:n men den verkar vara ljusår bättre konstruerad. Absolut inget krångel alls. Bara och tuta och köra och vara glad. Och den drar aldrig någonsin över 0,6. Jag har haft släp efter den många gånger och kör hem både brädor och annat tungt. Den nöjer sig med 0.6 ändå. Har ägt bilen i två år och enklare bilägande får man leta efter. V50 2,0D verkar, tyvärr vara raka motsatsen.

Trimbox? Något som har synpunkter på en sådan? Dieselkraft har en för 3400:- 160 hk och 375 Nm låter rätt gott.. och med 5-10 % lägre förbrukning!
Men det kanske är = aktiv dödshjälp? Får nog först kolla upp det där med konstant regenerering och få ordning på det.

Stort tack
Anders Nilsson
Användarvisningsbild
av poseidon
Din bil drar för mycket. Det beror inte på motortypen utan på just din bil.
Jag har haft 2 st V50 2.0D och båda har legat runt 0.58-0.7 beroende på körstil. Skulle tro att det kanske är någon givare eller liknande som är fel. Om du köpte den via firma skulle jag gå tillbaks till dem å be dem åtgärda.
Har följt en del trådar om DPF och regenereringsproblem så jag har kollat upp min bil som nu har gått 9500 mil (2.0D -06). Sista regenereringen skedde 80 mil efter föregående , är detta normalt med tanke på miltalet?

Jag observerade också att det verkade som den stängde av regenereringen efter c 10 minuter. Sen startade den igen efter c 20 sekunder, körde då ytterligare c 2 mil varpå den återgick till normalt läge. Kan detta vara ett tecken på att DPF börjar bli tätt?
av getsome
80 mil mellan är helt ok , börjar du närma dig 30-40 då börjar det bli dags att tänka på nytt filter.
Regenereringen har flera faser (jag hittade 4-5 mappar för den i min fil med olika mängd bränsleinsprutning efter öd) så antagligen det du upplevde.
Råd vid motortvätt

Enda nackdelen är väl att det fortare bl[…]

Tackar! Är det i så fall navringar som […]

Nordic Plus vs Ultra

Nu vet jag inte om det gäller V60 eller XC60,[…]

Har du flyttat över spridarna från gam[…]