NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av hollan
90nm på hjul muttrarna

740/940 85nm mutter
850/s/v70 120nm bult
s40/v40 110nm mutter
s40n/v50 90nm mutter
v70/s60/s80 och alla nyare med bult 140nm
av agusta44
Hittade i instruktionsboken om momentet på hjulmuttrarna, skulle tydligen vara 85Nm enligt boken.

Där i mot så fick jag inte på hylsan på vissa utav muttrarna, precis som dom har "svällt" testade med två olika 19mm hylsor men ingen fungera,
visst kan säkert slå på med en hammare men då får jag väl inte bort hylsan sen. Vad är nu detta??? :x
av Bonlo
Det är ett känt problem med v50, s40, c30, c70. Hjulmuttrarna har en skalle som är dittryckt på en mutter. Skallen är av riktigt dålig kvalitet och det är lätt att den deformeras vid de-mo. Ibland lossar skallen helt och då blir det 18 tum istället för 19 tum. Det lättaste är som du säger, banka på en hylsa för att lossa och sen antingen sätta tillbaks den utan skalle eller helt enkelt byta ut den.
av MatsO
Jag är i samma sits.
Skulle loss med orginalbultarna och det första som hände var att det sa knak i volvos kvalitetsverktyg.
"Volvo Orginal - Nästan lika bra som Biltema". Köpte en krafthylsa plus handtag från den sistnämnda och det håller.
Har bytt däck 1.5 gånger och det har pajat 6-7 orginalmuttrar så jag ska byta alla men har inte hittat några riktigt bra "pirat" ännu så det vart Biltema där med som övergångslösning.
Dock är konans lite mindre på biltema muttrarna än volvos orginal så jag skulle vilja ha några lite större
av MJA
Om du drar sönder originalverktyg har muttrarna dragits för hårt vid monteringen.
Drar man enligt angivet moment på 85 Nm håller även originalmuttrarna. För att dra 85 Nm behöver man inte krafthylsa och handtag utan nyckeln som ligger med i bilen räcker gott och väl med normal handkraft. Har du bytt till muttrar med annan kona riskerar du att sätet i fälgen skadas och att muttrarna sitter än djävligare nästa gång de ska lossas. Har du otur går även pinbulten av.
av MatsO
Det borde ju vara som du säger men när man lossar muttern med en hand på fälgkorset efter att volvos verktyg har spruckit på på två platser då vidmakthåller jag att verktyget är skräp. En mutter kan ju fastna lite hårdare under året pga smuts/salt osv också. Därmed måste det finnas lite marginaler i verktygen och det gjorde det inte.

Krafthylsa är egentligen overkill men de är längre och därmed blir det lättare att komma åt med en sådan. Sen vill jag ju kunna hjälpa mina medbilister vid behov och då är det ju bättre med nått man kan lita på än nått som inte håller.

Det är samma lutning och innerdiameter på konan så den ligger rätt så men iom att ytterdiametern är mindre så blir anliggningsytan lite mindre. Därmed vill jag helst ha några lite bättre muttrar.

Mekonomen hade inga i lager att jämföra med tyvärr.
av JohnB
Originalmuttern med rostfri "hatt" är som sagt av riktigt låg kvalitet. Jag bytte samtliga muttrar 3 ggr under garantin och vid sista bytet tog jag det upp till verkstadschefen och hans svar var att muttrarna tyvärr är så dåliga att dom inte tål mutterdragare. Så numer har jag skaffat ett långt dragskaft att lossa med och en momentnyckel för återmonteringen. Har inte sett några tendenser till att hattarna börjar lossna ännu. Om dom börjar bli lösa kan man ta en huggmejsel och ge dom en jävel i skåran längst upp på muttern. Då borde hattarna sitta kvar iaf även om dom kommer att glappa lite.

/John
av MatsO
Det kan ju vara en variant. Jag skulle föredra nått som är massivt redan från början. Då kan det inte glappa.
Verkar dock som om Mekonomen har tagit bort 12X1,5 ur sitt sortiment nu så det verkar bli lite tufft att hitta nån som har.
Bensinpump till B27A 1978?

Min erfarenhet av Volvo är att man ibland h[…]

ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]