NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoNisse
Några frågor ang AC.

Ska AC:n alltid vara påslagen eller kan man stänga av den under vintern ?

Jag märkte i höstas att när klimatanläggningen var i auto läget med AC on, så gick kylfläkten för fullt hela tiden
fast motorn var kall, när man manuellt stängde av AC:n, så stannade fläkten efter en stund.

Tryckte på auto, men kylfläkten gick inte alls igång fast AC lyste grönt, nu var det -3 ute.

Finns det någon temperetaurgräns för när kylfläkten ska gå, eller ska den alltid gå när AC är på on läget oavsett temperatur, eller bara
då kompressorn går, även mitt i vintern vid -35 ?

Verkar lite onödigt om kylarfläkten ska gå för fullt vid -35 och kall motor.

Det står inget om det här i instruktionsboken.

/VolvoNisse
Användarvisningsbild
av mobe
Bilen är utrustad med ett klimatkontrollsystem som reglerar temperatur och luftfuktighet. Systemet är alltid aktivt. För detta krävs att kompressorn är igång och då krävs också att värmeväxlarens fläkt aktiveras. Det är alltså inte motorns kylare som fläkten arbetar för utan luftkonditioneringens och dessa är sammanbyggda.
Användarvisningsbild
av VolvoNisse
Tackar för svaren.

Då är det nog bättre att alltid låta klimatanläggningen vara i auto läge, då sköter den sig själv.

Ska kylfläkten alltid gå oavsett yttertemperatur om man har auto läget på?

Kylfläkten gick inte igång när jag valde auto läget i klimatanläggningen.

/VolvoNisse
av CMD
Vill bara klargöra en sak här! Menar du kylfläkten som sitter bakomför kylaren, innanför grillen, under motorhuven, framför motorn? Den fläkten styrs isf av en termostat som känner av hur varmt kylarvattnet är. Den kan inte styras av nån knapp inne i bilen, inte ens av tändningsnyckeln. Om den går när det är -35 ute och motorn är kall så skulle jag sätta en tia på du har en trasig tempgivare!
Användarvisningsbild
av VolvoNisse
CMD skrev:Vill bara klargöra en sak här! Menar du kylfläkten som sitter bakomför kylaren, innanför grillen, under motorhuven, framför motorn? Den fläkten styrs isf av en termostat som känner av hur varmt kylarvattnet är. Den kan inte styras av nån knapp inne i bilen, inte ens av tändningsnyckeln. Om den går när det är -35 ute och motorn är kall så skulle jag sätta en tia på du har en trasig tempgivare!
Det är den kylfläkten jag menar, den sitter i motorrummet mot kylaren framför motorn.

Nu gick kylfläkten för fullt med AC i autoläget, -3 utetemp, fläkten går igång direkt när motorn startas.

Har frågat en verkstad om kylfläkten ska gå hela tiden när klimatanläggningen är i auto läget, svaret jag fick är att den ska gå för att kyla kondesorn i AC systemet och att fläkten ska stanna om jag slår av AC:n (AC off), har testat och fläkten stannar.

/VolvoNisse
av marcbe
Kylfläkten styrs av AC-systemet på så sätt att en viss trycknivå i AC-systemet begär en viss fläkthastighet.

Vid -3 grader skall inte AC-systemet (kompressorn) gå öht så om kylfläkten går pga AC-systemet så skulle det kunna vara fel signal från AC-systemets tryckgivare.

För att kylfläkten skall gå på fullt krävs dessutom en viss trycknivå i AC-systemet, som man sällan har i låga utetempar.
Så det är nåt med kylfläktstyrning som inte verkar 100 om det beter sig som du säger.

Sen är det så att bara fär att AC-knappen lyser betyder det inte att kompressorn är inkopplad. Den stängs av med automatik när klimatsystemet inte begär AC, utan att det syns på AC-knappen.
Vida 2014D... utgående...

Bara för att vara helt klar här. HETER p[…]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]

Jordpunkt V70-12

Du bör få kontakt till jord där. O[…]

Halvljus

Kolla jordpunkterna för lamphusen fram. 31/11[…]