NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CMD
Nyfiken fråga: Vad är de som skiljer min vanliga 1,6D mot en dito med start/stopp? Är de bara mjukvara eller skiljer hårdvaran också? Är de bara mjukvara så borde de ju gå att uppgradera och spara lite diesel menar jag!
av CMD
Hmm, okej! Hade ju varit kul o veta vad du menar med m.m m.m!

Batteriet kan väl inte skilja då jag har dieselvärmare och därmed större batteri? Eller?
Såg att de är nån knapp som sitter bakomför växelspaken också. Men dessa grejer borde ju nästa gå att få tag på till rätt kurs på skroten? Knappmodulen där borde ju dessutom kunna användas för extraljusen?
Användarvisningsbild
av crumpets
Dubbla batterier. Annan startmotor tror jag. Sedan kör vissa fordon med startstopp med nånslags backventil i oljesystemet som gör att lager inte tappar oljetryck vid avstängning för att skona livslängden. Vet ej om volvo kör med det.
av JohnB
Tror det var Vi Bilägare som testade för ett tag sedan hur mycket soppa man sparade på start/stopp och det var inte särskilt mycket. Det klart att det påverkar luften i en storstad om samtliga bilar har start/stopp men besparingen för den enskilda föraren är nära nog obefintlig.

/John
Användarvisningsbild
av crumpets
JohnB skrev:Tror det var Vi Bilägare som testade för ett tag sedan hur mycket soppa man sparade på start/stopp och det var inte särskilt mycket. Det klart att det påverkar luften i en storstad om samtliga bilar har start/stopp men besparingen för den enskilda föraren är nära nog obefintlig.

/John
Det har du helt rätt i.
Användarvisningsbild
av mobe
Det som drar mest är nog själva stoppet i sig självt inte om bilen står på tomgång eller inte upp till någon minut.

Den största nyttan med S/S är troligen att de kan få ner CO2 utsläppet i deklarationen så det kan bli en "miljöbil".
Sen blir det inte kul att köpa en begagnad bil med S/S där startmotorn används 20x fler än normalt.
av CMD
JohnB skrev:Tror det var Vi Bilägare som testade för ett tag sedan hur mycket soppa man sparade på start/stopp och det var inte särskilt mycket. Det klart att det påverkar luften i en storstad om samtliga bilar har start/stopp men besparingen för den enskilda föraren är nära nog obefintlig.

/John
Förstår hur du menar men samtidigt så är de ju så att om alla resonerar som så att de spelar ingen roll vad lilla jag gör så händer inte mycket. Men om alla gör lite förändringar så blir de ju snart en stor förändring! ;)

Lär ju inte byta bil bara för att få S/S men de är ju helt klart framtiden.
av kvillebäck
Mobe skrev:

"Sen blir det inte kul att köpa en begagnad bil med S/S där startmotorn används 20x fler än normalt"

Är det verkligen så att den använder startmotorn vid omstart? Hörde att den använder generatorn till start/stop-systmet

Det finns i alla fall Peugeoter med samma motor som återstartar med en förstärkt generator. (Som man kunde göra på gamla båtar för femtio år sedan)
Vida 2014D... utgående...

Bara för att vara helt klar här. HETER p[…]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]

Jordpunkt V70-12

Du bör få kontakt till jord där. O[…]

Halvljus

Kolla jordpunkterna för lamphusen fram. 31/11[…]