NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pavan
Fick svaret på fråga från Ebay säljare av Kina DICE att den inte klarar allt som Original DICE´n klarar. Min fråga är då vad som Kina DICE inte klarar som originalen klarar?
Undrar även Skillnaden funktionsmässigt mellan Kina Dice´n och tex en ELM327, klarar DICE´n fler funktioner än ELM327?
Jag har en ELM327 men funderar på att köpa DICE´n från Ebay, men vill veta om den klarar mer än min nuvarande ELM327, om inte så är det ju ingen vits att köpa den.

Mvh.
av ptrj
Det enda jag inte tror fungerar är bluetooth koppling mellan DiCe & dator. Såg ingen krets för det i min. Har dock inte testat.
Aldrig haft några problem med min. Uppdaterat firmware som följer med i Vida 2 ggr. Alla parametrar i vida jag testat fungerar. Hört om en kille som la in ny programvara för backvarnare vid dragkroksmontage själv. (den programvaran hittar du med google) Försvann dock vid service. :)
Elm327 klarar bara de öppna koderna för motor som är enligt amerikansk lag. Inget mer. Släcka servicelampa på vissa bilar. Ej nyare Volvo.

Ex på vad jag gjort:
Satt el-bakbroms i serviceläge på V70 II -08.
Slagit av automatisk vindrutetorkare vid back.
Kolla additivnivå på v50 -08. Fyllt additiv och nolla tank.
Felsökt falsklarm. (Bakre rörelse).
Hittat fel på givare till partikelfilter. bytt & testat. Rengjort partikelfilter och talat om att den är rengjord.
Felsökt dieselvärmaren.
m.m....

Jag med fler har handlat från aliexpress.com. Pengarna blir låst till sidan tills du fått/testat varan, max 30 dagar, och då tillåter överföringen. 5 dagars leverans.

Lycka till.
av pavan
Okej, ja det låter ju lovande. Hade tänkt köra på Ebay men kanske ska köra på ditt tips om det bara är ca, 5 dagars leverans ? Men okej så DICE´n klarar bla av att läsa fler parametrar än ELM327 plus mycket annat? Blir nog en sån då.
Var det från "Shenzhen OEMScan Technology Co Ltd" du köpte den genom Aliexpress ?

Angående ELM327, vad kör ni med för program till den? Finns ju en hel del på nätet, både gratis och köpe programvara. Klarar dom av ungefär samma saker eller finns det några program som står ut i mängden och som är att rekommendera? Eller begränsningen kanske ligger i hårdvaran (ELM327) vilket konstaterades tidigare att den bara klarar ett visst antal saker. Nåt tips på bra program?

Mvh Pavan.
av ptrj
CrossFireX skrev:Köp på eBay, billigare och samma sak ändå. Billigaste jag hittade: http://www.ebay.com/itm/VOLVO-Vida-Dice ... 73&vxp=mtr 1100 kr med frakt.
Billigare? :)
Som sagt så spelar det ingen roll vart du beställer ifrån. Samma kopia.

DiCe är en en kopia på Volvo org. D.v.s samma system din mekaniker använder sig utav. VIDA är samma som de använder på Volvo.
Det du inte har tillgång till är att dra ner uppdateringar till din bil genom VIDA.

Körde på denna då jag prioriterade DHL. "följ ditt paket".
http://www.aliexpress.com/item/2012-new ... 49321.html
Skickas via DHL = Du måste betala moms/tull för de MÅSTE skriva rätt värde. (Sen är det dock inte säkert att det kommer fastna i tullen men det händer)

Det jag länkade skickas via Air Mail och där brukar de markera ett felaktigt värde så man slipper betala moms/tull ;)
av pavan
I annonsen skriver säljaren följande:

1.Do not try to update the DICE unit with VIDA when it is running. otherwise you will get the Firmware status Red light.

2.when the yellow light is on, pls do not plug off the USB cable and diagnostic cable, or the dice will lose program.

Är detta något som inte är reversibelt om man nu råkar göra nåt av dessa saker? Alltså går det att rätta till utan större problem eller riskerar DICE´n att bli förstörd på nåt sätt?

Mvh.
av ptrj
1.Do not try to update the DICE unit with VIDA when it is running. otherwise you will get the Firmware status Red light.

Stämmer.. Följer med ett program till vida för att uppdatera fw(Ligger i install mappen). Det är detta program som ska användas. i V'IDA kan man även starta samma process. Dock så finns risken att man råkar avbryta processen mitt i.

2.when the yellow light is on, pls do not plug off the USB cable and diagnostic cable, or the dice will lose program.

Vet jag inget om. Gjort av misstag men inte råkat ut för något. Men man t.ex krascha filsystemet på en ext hårddisk om man gör samma sak.

Är detta något som inte är reversibelt om man nu råkar göra nåt av dessa saker? Alltså går det att rätta till utan större problem eller riskerar DICE´n att bli förstörd på nåt sätt?

Går alltid att fixa om det skulle krascha. Gäller bara att känna folk som kan programmera mikrokontrollers.

Åkte inte heller på någon tull/moms. Men jag hade kanske tur. Stod i för sig inget pris på paketet eller i. kvitto fick jag på mailen.
ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]

Vilken ratt? 240

Ännu inga svar? Troligen går det bra, m[…]