NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosa
Håller på och sneglar lite på om det är dags att byta bil, igen då jag inte verkar komma till skott så att säga. :D
Skulle gärna vilja ha en fyrhjulsdriven men av någon outgrundlig anledning släpptes aldrig V50 med diesel och AWD så nu står man lite mellan två hötappar.

Det som finns att välja på är då antingen D3 och isf en Classic Momentum alternativt en D4 med minst momentum eller en T5 AWD, MY08 men helst 09 eller 10.
D3/D4 då med automat av icke helt frivilligt val samt samma sak med T5 då den inte ens fanns med manuell på slutet.

Pendlar 15 mil 5 dagar i veckan vilket talar för nån av dieslarna men har även en rackarns jobbig backe som det är si och så med att ta sig uppför vintertid då jag har en 4P-vagn med alukåpa samt skoter och kälke som ska med upp vilket då talar för AWD.

Hur är förbrukningen på dessa bilar, går det att köra en T5 AWD ganska snålt på långkörning trots AWD och T5?
Specarna snackar ju om 0,98 blandad för T5 AWD vilket jag tycker låter mycket.

Intryck och erfarenheter av alla 3 mottages med glädje. :)
Användarvisningsbild
av TommyP86
Jag har haft en V50 T5 AWD -08 (som min tjej numer äger).
Kanonbil egentligen. Fyrhjulsdrift var ju något av en aha-upplevelse :D inte ens släpp där man annars glider bakåt med en vanlig 2-hjulsdriven bil.
Ang förbrukningen så kör min tjej på knappa litern stadskörning, jag själv brukade köra den på 0,75-1,0 lite beroende på vad det är man har för sej.
Men de tar absolut lite mer bensin än en framhjulsdriven bil.

Hon hade tidigare en v50 d5 automat -07, den tog ca 0,6 på långkörning (0,55-0,7)

Det som ska sägas gällande båda bilarna är hur EXTREMT felfria dessa varit. det som byttes på hennes diesel mellan 13 000 mil och 19700 mil var bromsbelägg (!!) T5an samma där. inte ett missljud, inte några problem, ingenting. jag är mkt överraskad, ryktet gällande dessa bilar är helt annat.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jämför deklarerad förbrukning mellan bilarna och se skillnaden (0,3-0,4?). Du lär ha en sådan skillnad mellan dom, oavsett var på skalan skillnaden ligger.

Jag tycker mig har läst och hört att T5 AWD är rejält törstig i jämförelse med mindre fwd bensinare. Kanske inte helt optimal pendlarbil, men kul!

/Martin
Användarvisningsbild
av Bosa
Enligt specar så skiljer det 0,47 mellan D3/D4 och T5 AWD. Så även om det går att få ner en AWD i 0,75(lär ju dessutom vara extremt lugn körning) så skiljer det i runda slängar 0,25l/mil, förutsatt att det verkligen går att köra D3 på 0,51.

Framförallt så är det nog snudd på att en T5 AWD kommer att dra mer än vad nuvarande bil gör, som det verkar så hamnar man kanske på 0,9-0,95 i verkliga livet med en T5 AWD vilket är lite väl mycket.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag är 110% övertygad om att en V50 T5 AWD drar mer än din befintliga bil. 1-2dl/mil mer är inte orealistiskt.

/Martin
av Lövet
Jag har haft en T5 AWD Automat och trots lugn körning drog den mellan 1.2-1.4 liter milen i snitt. Det är den överlägset törstigaste bil jag ägt. Huvudproblemet är inte fyrhjulsdriften utan automatlådan som är en gammal omodern konstruktion som slirar nästan hela tiden.

Den absolut lägsta förbrukning jag nådde under en tank var 0,87 när jag åkte på bara 70-vägar fulla med fartkameror.

Förutom förbrukningen var bilen trevlig på många andra sätt men om man kör många mil skulle jag leta annat. Exempelvis V70 D5 AWD som finns med 185hk motorn och manuell låda.
Användarvisningsbild
av Bosa
Intressant, det är alltså samma automat i både MY05 och MY10.

Ska jag vara ärlig så hade jag avpolleterat V70II MY08-09 just pga gamla motorn och MY10 och nyare drar iväg i pengar istället. Helst skulle jag vilja ha en XC60/XC70 2,4D/D5 AWD men plånboken bitchslapar mig så fort jag tänker tanken.
Man har ju hört endel negativa saker om just D5 185hk med ras och topproblem, kanske är lite av en storm i ett vattenglas. Framförallt så finns det ganska få av dem med vettiga mil men tål helt klart att tänkas på.
av Lövet
Enligt den info jag hittar är det samma aw55-50 låda på -05 och -10

Jag skulle säga tvärtom angående problem med D5 185. Den är en av de hållbaraste konstruktioner som Volvo har gjort. Har knappt hört några problem alls förutom armen till virvelspjället vilket är ett ganska billigt fel.
av Lövet
Det jag syftar på ovan är lådan i T5orna.
ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]

Vilken ratt? 240

Ännu inga svar? Troligen går det bra, m[…]