NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pavan
Vilken motor olja, Servo olja samt Växellåds olja fungerar bra att använda till en V50 2,4 -05-? Måste det vara exakt dom som står i instruktionsboken och som säkert är en hel del dyrare än vissa andra likvärdiga oljor. Förslag mottages tacksamt om vilka oljor som kan användas och som ni själva kanske använt på era likadana bilar.

Finns det något sätt att kolla hur mycket växellåds olja som finns i bilen eller är det bara till att tömma och fylla på igen för att vara säker på att det är fullt? Kan ju vara brist på olja på grund av läckage hos tidigare ägare. Eller det kanske märks på annat sätt om växellåds oljan hamnar på en kritisk nivå?

Kanske även nån som har lust att svara på hur man rengör VVT Solenoiden på bästa sätt?

Mvh.
av JohnB
Jag körde acea A3 i min B5244S2 och det är troligen samma motor du har. Vart du köper den spelar mindre roll. Jag köpte 100l för en massa år sedan precis när Coop började med olja och sålde 4l 5w40 helsyntet för 99:-. Jag vill inte starta en lång pajkastartråd om olja då det finns gott om sådana redan men i mitt tycke har Biltema och Swedol fullgoda oljor till din bil.

/John
av JohnB
När det gäller servo har väl volvo nån special som är grön. I tidiga volvo var det dexron 3 men det verkar ha ändrats. Drar den servo olja kolla slangklamman under behållaren då den kan läcka.
/John
av pavan
Tack, ja då är det som jag misstänkte att det går lika bra med andra "bra" motoroljor. Gäller det Växellådsoljan och styrservo oljan också att man kan använda sig av andra märken? Har sökt på nätet efter den beteckningen på växellådsolja som står i instruktionsboken, hittade ingenting alls på den olje beteckningen. Så vad använder ni för växellådsolja och servo olja till era V50 2,4?

Nja, vet inte om den läcker men den har lite väl lite servo olja i behållaren, precis ett par millimeter över MIN strecket, så egentligen skulle jag vilja fylla upp med servoolja i behållaren, men det rekommenderas väl inte kan jag tänka mig eftersom jag inte vet vilken sort som finns i just nu, kan ju bli en blandning av två olika. Eller funkar det med?

Mvh.
Användarvisningsbild
av Vojje
Växellådsolja och styrservoolja brukar vara ngt av överkurs att byta.
Behöver du efterfylla så har väl Volvobutiken öppen till 17:00

Nivån av växellådsoljan brukar traditionellt kollas genom att öppna påfyllningspluggen och eventuellt fylla på tills det rinner över.
Problem med värmen på 740

På dessa bilar utan AC är där en v[…]

Värmepaket 940

Rengjorde mattorna i bilen upptäcker det &aum[…]

Avlagringarna är väl sot och olja. M&aum[…]

installera dragkrok

Jag har köpt begagnat på skroten till t[…]