NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#689150
Hej,

Jag har en S40-2007 1.8F som börjar närma sig service för 10 000mil.

Min fråga är om de är värt för bilens värde att lämna in den till Volvo eller kan man låta någon annan oberoende verkstad göra servicen?
Volvo skulle ha 3250kr
Mekonomen 2200kr

Vad skulle ni göra "får man mer för bilen att lämna in till Volvo" eller har bilen passerat gränsen för att det är värt att göra det? Den är tidigare fullstämplad på Volvo! Eller kan man börja göra servicen själv?

Vad skulle ni gjort/ har gjort!

Tack på förhand!
#689210
hej!
Är man inte motorkunnig som jag då inte är får man köpa den tjänsten.
Bilia har "röda avgångar" som man kan få på telefon men, det är kort varsel som gäller och du kan i värsta fall vara av med bilen över natten.
För det får du 20% i rabatt och räknar du på din summa så är du inte så långt ifrån Mekonomen.
En annan fördel är att du har fri assistans om bilen stannar eller inte startar, det ska också värderas.
För min del som inte kan skruva eller kolla bilar själv har vi letat efter välservade bilar med fullstämplad bok från märkesverkstaden.
Allt beror på hur du vill göra. Kör du bilen länge så faller värdet för att till slut stanna och vara ganska stabilt och då säljer man på att den är fin och välhållen. Man skulle tro att jag är Volvo/Bilia anställd men, så är det inte.

Lycka till i ditt val önskar
Amatörskruvare
#689239
Undvik Volvos egna bilverkstäder, t.ex Bilia m.fl. Anledningen är att de har mycklet dåliga mekaniska kunskaper och dessutom är de ohemult dyra på många reparationer och servicepunkter. Bilia envisas fortfarande med att byta ut hela partikelfiltret vid ett fast milintervall, nämligen 12 ooo mil. Det gör att priset på en sådan srvice kostar runt 12 000:-. Rent bedrägeri, enligt mig-
Hitta en liten privat verkstad som specialiserat sig på Volvooch som tillhandahåller riktiga mekaniker, istället för så kallade servietekniker. Partikefiltret går utmärkt att köpa av Ebay för ett pr tudsenlappar, när det väl behöver göras. Dock brukar dessa filter funka bra fram t.o.m ca 16-19000 mil- Fler firmor erbjuder idag seriösa reningar av partikelfiltern och filtren blir då som nya. Du kan t.ex. kolla med http://www.ecoclean.se. Det finns fler sådana firmor . Det är proffesionellt och billigt. Eolysvätskan kan du också söka på Ebay och andra
Senast redigerad av 1 Gourmand, redigerad totalt 0 gånger.
#689244
Gourmand skrev:Undvik Volvos egna bilverkstäder, t.ex Bilia m.fl. Anledningen är att de har mycklet dåliga mekaniska kunskaper och dessutom är de ohemult dyra på många reparationer ocj sevicepunkter. Bilia envisas fortfarande med att byta ut hela partikelfiltret vid ett fast milintervall, nämligen 12 ooo mil. Det gör att priset på en sådan srvice kostar runt 12 000:-. Rent bedrägi, enligt mig- Hitta en liten privat verkstad som specialiserat sig på Volvo
och som tillhandahåller riktiga mekaniker, istället för så kallade servietekniker. Partikefiltret går utmärkt att köpa av Ebay för ett pr tudsenlappar, när det väl behöver göra. Dock brukar dessa filter funka bra fram t.o.m ca 16-19000 mil- Fler firmor erbjuder idag seriösa reningar av partikelfiltern och filttrn blir då som nya. Du kan t.ex. kolla med http://www.ecoclean.se. Det finns fler sådana firmor . Det är proffesionellt och billigt. Eolysvätskan kan du också söka på Ebay och andra
där är inget partikekelfilter på 1,8f !
nä lämna på märkesverkstad tex kkalle på hörnet och andra mindre har inte en aning om vad som skall göras på servicarna har sett flera gånger att det tex bytas tändstift på var service och deet är till att lura folk på märkesverkstaderna vet dom vad som skall göras på just din bil det blir billigare i längden än att vara dum snål och lämna till karin på mekonomen som skryter med sina orginaldelar som just är pirat delar
#689249
Man lämnar väl bilen till den mekaniker man har förtroende för och som man vet gör ett bra jobb. Tycker att servicarna inte är för dyra. Allt är relativt:) Där emot tycker jag att Volvo är smäckigt skit har jag kommit fram till. Skulle aldrig ha köpt en Volvo om jag visste att ac:n skulle gå sönder efter 6000 mil och det verkar ju vara standard på V50. Har ägt bilen i lite mer än ett år och och behövt fixa den 4 gånger. Hade en Alfa 156 v6 förut den ägde jag i 8 år och utöver vanlig service så hade jag den inne 2 gånger. När Volvon har gjort sitt så blir det alfa igen :)

Nu har jag en flexifuel :p
#689282
Jag servade hos en icke auktoriserad verkstad förut men har gått över Volvoverkstad, den skiljer för lite i pengar i mina ögon för att jag ska välja en tredjepartsfirma. Servar jag på Volvo så ingår mjukvaru-uppdateringar samt att jag får ett års Volvo Assistans, bara det är värt det tycker jag. Men sen är jag dessutom riktigt nöjd med min Volvoverkstad också.

Men det är givetvis upp till var och en var man vill lämna in, jag rekommenderar iaf att nyttja en Volvoverkstad. :)
#689368
Instämmer helt med en del av er. Vi har dessutom två Volvo S40N i familjen
Dotterns 140 hkr bensinare och fruns 2,0D. Vi har samma kille på Bilia som servar dessa samt våra tre tidigare Volvobilar.
Riktigt bra kille som tar sig tid att prata och förklara. dessutom har jag ringt till honom ett par gånger och bara fått goda råd. Både råd om de vi har och rena köpråd. Så, vi är riktigt nöjda med honom. :D
#689486
Det är ju bra att någon är nöjd med sin auktoriserade verkstad. Motsatsen är dock inte särsklt ovanlig. Det finns hur många "privata" Volvo-verkstäder som helst att välja på, som regel har de en helt annan syn på bilar och reparationer och det till kundens fromma. Det stora problemet med Bilia och den typen av s.k. verkstäder är att de inte är några verkstäder, de har ju inte ens riktiga bilmekaniker där. Bilar repareras inte genom diagnosuttaget, vilket Bilia och liknande ställen tycks tro. Och en sak till - Volvo tillverkar inte några originaldelar !!! De handlar av underleverantörer precis som riktiga bilverkstäder gör. Skillnaden är att det inte står Volvo på pappkartongen. Men, vill man bli blåst på pengar så......
#689508
känns som du aldrig har sett en orginal del för det brukar stå ingraverat volvo på orginaldelarna till och med oljefilter står det volvo på
#689540
hollan skrev:känns som du aldrig har sett en orginal del för det brukar stå ingraverat volvo på orginaldelarna till och med oljefilter står det volvo på
Det är väl det som kostar. Men som tur är kan bilar inte läsa 8)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
ljudet av ett dött batteri?

Stämmer att det var så jag gjorde. Me[…]

Jordpunkt V70-12

Det var bilens manual jag menade. Se bild. Den har[…]

Hej, fyndade för ett år sedan en V70 10[…]

Vilken ratt? 240

Ännu inga svar? Troligen går det bra, m[…]