NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Detta är mitt första inlägg här. Hoppas jag postar i rätt forumdel.

I somras köpte vi en fabriksny Volvo V50 classic med D2-motorn. Bilen går överlag bra och förbrukningen är verkligen trevlig jämfört med vår gamla Saab 9-5. Dock tycker vi att bilen är rätt svårkörd. Det är framförallt vid start från stillastående som det är väldigt lätt att få motorstopp eller gasa för mycket och få en ryckig rivstart. Att komma iväg snabbt och snyggt känns snudd på omöjligt. Vi har aldrig haft någon dieselbil tidigare, men jag har kört ett antal och detta är inget jag känner igen. Är det normalt på en V50?

Sedan har vi ett klonkljud i transmissionen som visar sig vid på-/avdrag samt växlingar. Det är inte bara ett ljud som går att provocera fram (vilket kan vara normalt på V50 vad jag förstår) utan det är svårt att växla helt ljudlöst. Har ni några erfarenheter av detta? Vi har ju nybilsgaranti på bilen, men min erfarenhet säger att verkstäderna gärna nonchalerar dylika problem.

Tacksam för svar

Max
Ska försöka göra en mycket lång historia kort kom gärna med frågor om det är något jag verkat missat eller du/ni undrar över.

Angående klonket vid växling finns mer eller mindre på alla V50 D2 från MY11 eller MY12. Men det är olika högt och frekvent på dem. Jag har detta fenomen på min med, efter mycket snack med min återförsäljare samt deras kontakt med volvo var första informationen att det var ett känt fel på dessa bilar och att Volvo jobbade på en lösning och beräknas ha en lösning innan kvartal 2 är slut 2012. Då befinner vi oss runt Mars månad 2012. Sen efter mycket väntande tro det eller ej i slutet av Juni får jag informationen att Volvo har hittat en lösning på problemet. Får tid bokad i slutet på september pga semester tider osv, då drivaxlar och rattstång skall bytas för att få bukt med detta ljud vid accleration/växling. Sagt och gjort hämtar den på eftermiddagen och tar mig en tur och det visar sig att ljudet finns kvar. Det blev dock mycket bättre men ej bra, detta sa även mekanikern som gjorde jobbet. Jag får då ett litet mindre spel och springer in till verkstaden igen och påpekar detta. Då dem ber att få återkomma. Någon dag senare åter kommer min återförsäljare och meddelar att de pratat med Volvo och jag får då informationen att det helt plötsligt heter att det är en produktegenskap.

Så status på ämnet idag är att det ligger hos allmänna reklamationsnämnden i väntan på beslut eftersom jag vill häva mitt köp.
mobe skrev:Ska försöka göra en mycket lång historia kort kom gärna med frågor om det är något jag verkat missat eller du/ni undrar över.

Angående klonket vid växling finns mer eller mindre på alla V50 D2 från MY11 eller MY12. Men det är olika högt och frekvent på dem. Jag har detta fenomen på min med, efter mycket snack med min återförsäljare samt deras kontakt med volvo var första informationen att det var ett känt fel på dessa bilar och att Volvo jobbade på en lösning och beräknas ha en lösning innan kvartal 2 är slut 2012. Då befinner vi oss runt Mars månad 2012. Sen efter mycket väntande tro det eller ej i slutet av Juni får jag informationen att Volvo har hittat en lösning på problemet. Får tid bokad i slutet på september pga semester tider osv, då drivaxlar och rattstång skall bytas för att få bukt med detta ljud vid accleration/växling. Sagt och gjort hämtar den på eftermiddagen och tar mig en tur och det visar sig att ljudet finns kvar. Det blev dock mycket bättre men ej bra, detta sa även mekanikern som gjorde jobbet. Jag får då ett litet mindre spel och springer in till verkstaden igen och påpekar detta. Då dem ber att få återkomma. Någon dag senare åter kommer min återförsäljare och meddelar att de pratat med Volvo och jag får då informationen att det helt plötsligt heter att det är en produktegenskap.

Så status på ämnet idag är att det ligger hos allmänna reklamationsnämnden i väntan på beslut eftersom jag vill häva mitt köp.
Jo jag har förstått att klonket är vanligt. Om det bara skedde vid onormalt ryckig körning så hade jag vi inte brytt oss om det, men som är det nu så går det inte att köra bilen utan klonk hur mycket man än anstränger sig. Hur är det på din bil efter modifieringarna?

Uppelever du också att din är svår att starta mjukt med? Alla bilar fungerar naturligtvis olika i samspelet gas/koppling/växellåda, men att en ny bil är så svårkörd känns märklig. Hela familjen (4 pers) + flera vänner har kört bilen och alla reagerar över samma sak.

Tacksam för svar.
Innan dem bytte delarna så var det som du beskriver ett (väldigt högt) klonk hur man än körde. Men efter blev det bättre ljudet blev lägre och inte lika frekvent men finns fortfarande där, dock svårare för den som inte hört det att höra det.

Men svår att köra upplever jag den inte, går dock lite ryckigt på 1:an och 2:an i de lägre varvtalen. Kan kanske vara det klassiska en uppdatering av mjukvaran som behövs för dig.
mobe skrev:Innan dem bytte delarna så var det som du beskriver ett (väldigt högt) klonk hur man än körde. Men efter blev det bättre ljudet blev lägre och inte lika frekvent men finns fortfarande där, dock svårare för den som inte hört det att höra det.

Men svår att köra upplever jag den inte, går dock lite ryckigt på 1:an och 2:an i de lägre varvtalen. Kan kanske vara det klassiska en uppdatering av mjukvaran som behövs för dig.
Bilen var inne för programmering av dragkrok alldeles nyligen. Det känns som att de borde ha uppdaterat den i samband med det om det funnits någon ny mjukvara. Men säker kan man ju aldrig vara.

Ryckigt tycker jag inte att vår bil går faktiskt. Men vad jag lagt märke till är att datorn verkar gasa automatiskt och varva upp till kanske 1200 rpm när man släpper kopplingen vid start trots att man inte rör gaspedalen. Om man samtidigt gasar själv så blir det väldigt mycket, vilket kanske är en del av förklaringen till att den är svårkörd. Beter sig din bil likadant?
Inget jag har märkt men eftersom du inte haft diesel innan kanske det är det extra vridet du känner av. Eftersom du kan ju köra bilen på tomgång med växel i. Annars har jag inte en aning.
mobe skrev:Inget jag har märkt men eftersom du inte haft diesel innan kanske det är det extra vridet du känner av. Eftersom du kan ju köra bilen på tomgång med växel i. Annars har jag inte en aning.
Visst har dieslar en annan (och i allmänhet bättre) effektkurva. Men jag har aldrig kört en dieselbil som varit svårkörd på grund av det.
Fick byta drivaxlar på min C30 pga "klonk" vid växling och motorbroms. Blev mycket bättre efter bytet! får se hur länge dessa nya håller.
Ryckigheten på 1an och 2an får man leva med verkar det som...
hanss skrev:Fick byta drivaxlar på min C30 pga "klonk" vid växling och motorbroms. Blev mycket bättre efter bytet! får se hur länge dessa nya håller.
Ryckigheten på 1an och 2an får man leva med verkar det som...
Vad jag förstått från tidigare inlägg verkar du köra rätt mycket har du upplevt någon försämring med tiden efter du bytt drivaxlarna typ att ljudet börjar smått återkomma etc?

De finns bara va ja sett viva performance, och d[…]

Service Subaru XV

Men det var ett "ruggigt" pris. Han &a[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni det blir för prisskillnad om man […]

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]