- sön 07 okt 2012, 10:31
#687976
Hej
Detta är mitt första inlägg här. Hoppas jag postar i rätt forumdel.
I somras köpte vi en fabriksny Volvo V50 classic med D2-motorn. Bilen går överlag bra och förbrukningen är verkligen trevlig jämfört med vår gamla Saab 9-5. Dock tycker vi att bilen är rätt svårkörd. Det är framförallt vid start från stillastående som det är väldigt lätt att få motorstopp eller gasa för mycket och få en ryckig rivstart. Att komma iväg snabbt och snyggt känns snudd på omöjligt. Vi har aldrig haft någon dieselbil tidigare, men jag har kört ett antal och detta är inget jag känner igen. Är det normalt på en V50?
Sedan har vi ett klonkljud i transmissionen som visar sig vid på-/avdrag samt växlingar. Det är inte bara ett ljud som går att provocera fram (vilket kan vara normalt på V50 vad jag förstår) utan det är svårt att växla helt ljudlöst. Har ni några erfarenheter av detta? Vi har ju nybilsgaranti på bilen, men min erfarenhet säger att verkstäderna gärna nonchalerar dylika problem.
Tacksam för svar
Max
Detta är mitt första inlägg här. Hoppas jag postar i rätt forumdel.
I somras köpte vi en fabriksny Volvo V50 classic med D2-motorn. Bilen går överlag bra och förbrukningen är verkligen trevlig jämfört med vår gamla Saab 9-5. Dock tycker vi att bilen är rätt svårkörd. Det är framförallt vid start från stillastående som det är väldigt lätt att få motorstopp eller gasa för mycket och få en ryckig rivstart. Att komma iväg snabbt och snyggt känns snudd på omöjligt. Vi har aldrig haft någon dieselbil tidigare, men jag har kört ett antal och detta är inget jag känner igen. Är det normalt på en V50?
Sedan har vi ett klonkljud i transmissionen som visar sig vid på-/avdrag samt växlingar. Det är inte bara ett ljud som går att provocera fram (vilket kan vara normalt på V50 vad jag förstår) utan det är svårt att växla helt ljudlöst. Har ni några erfarenheter av detta? Vi har ju nybilsgaranti på bilen, men min erfarenhet säger att verkstäderna gärna nonchalerar dylika problem.
Tacksam för svar
Max