NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvias
Hej !!

Jag har en v50 MY10 med xenon halvljus men jag vill ha helljus också. Det finns säkert redan en tråd om detta här men jag vill ha hjälp vart kan man köpa och vilken ska man köpa och hur ska den monteras.

Så hoppas att nån kan hjälpa mig =).
Användarvisningsbild
av opA
http://www.xenonkungen.com/se/grp/xenonljus.php

Scrolla ner till helljuskonverteringskiten, 50W, 60W och 75W.

Jag har 70W från Xenonkungen ( lite specialkit ) i min V50 och är SKITNÖJD !

Mina ballaster och allt har jag fått ner i själva lamphuset, lite trångt men de går om man vill.
Kitet monteras i befintliga kablar så behövs egentligen ingen närmare förklaring.. följer med en enklare manual hur du kopplar in dom.

Dock får nån annan svara om du har CANBUS övervakning på dina helljus.. på min -08:a har jag inte de iallafall.
Användarvisningsbild
av grillchips
Får man lite lätt fråga varför man konverterar helljuset? Jag tycker att helljuset på min V50-08 är helt brutalt som det är, men jag kanske går miste om något...? :) Jag har förvisso inga större referenspunkter annat än att HALVLJUSET på min nuvarande bil är som helljuset på min förra kärra, så det var ett ganska stort hopp man gjorde redan där.
Användarvisningsbild
av opA
grillchips skrev:Får man lite lätt fråga varför man konverterar helljuset?
Bättre ljus helt enkelt.. skillnaden mot halogen helljuset går inte att beskriva. Jag kör en hel del på vägar längs med skog, åkermark m.m så vill ha brett och långt synfält, därav xenon :)
av dieselputte
Hade xenon konverterat helljus ett tag och tyckte det var en diffus ljusbild jft med halogen. Gjorde ett test där jag helt enkelt täckte för normala Bi-Xenon halv/helljusen med eltejp. Sen jämförde jag ljusbilden på enbart heljusstrålkastaren med Xenon och halogen. Man hade en längre och skarpare ljusbild med halogen, medans xenon var bredare både åt sidorna och vertikalt. Tror inte xenonlampan hamnar i rätt fokus jft halogenlampan. Man får dock klart mer totalt ljusflöde med xenon.

50W kit från Xenonkungen åkte ut efter haveri i torkarmotorn (orsakat av xenon kittet). Tycker det är helt ok med halogen i helljuset och har inte saknat xenon. Satte in ett xenon kit i flapmoppen , där blev det grymt lyft så länge batteriet räcker :D
Användarvisningsbild
av Camel
dieselputte skrev:Man hade en längre och skarpare ljusbild med halogen, medans xenon var bredare både åt sidorna och vertikalt. Tror inte xenonlampan hamnar i rätt fokus jft halogenlampan. Man får dock klart mer totalt ljusflöde med xenon.
Helt rätt. Förklaringen är att glödtråden i haloglampan är kortare och smalare än ljusbågen i en xenonlampa. Så även om man lyckas få xenonlampan helt i fokus kommer inte hela ljusflödet från ljusbågen att hamna i precis optimalt fokus. Detta innebär precis som du märkt att ljuset sprids mer åt alla håll. En bredare ljusbild både i sidled och vertikalt. Men det totala ljusflödet är också större så om xenonlampan är hyfsat i fokus blir längden oftast minst densamma som halogen ändå. (Tips: om man xenonkonverterar extraljus så välj ett "pencilbeam" eller ett fjärrljus med ref. tal 50 så blir ljuset både brett och långt.)
dieselputte skrev:kit från Xenonkungen åkte ut efter haveri i torkarmotorn (orsakat av xenon kittet).
Tyvärr ett vanligt problem.
av MatsO
Ska man köra Xenon på extraljusen så verkar det bättre att sätta en egen matning
Får väl se om det håller då jag ahr gjort så på min bil
av whoppi
N som vet vad det är för belysning på v50 classic, xenon är det ju iaf på halvljus det ser man. Men hur är det med helljuset?
av euroman
lånar tråden lite, Har med xenon på bara halvljusena, Är det lagligt på bilprovningen att eftermontera i helljuset med?
Användarvisningsbild
av Camel
Nej, det är inte lagligt. Men det verkar som de släpper igenom xenonkonvertering på helljuset ändå enligt flera här på forumet.

Tjena! Jag upptäckte denna knackning idag n&a[…]

Polestar 5

Snygg och snabb bil, men jag tror Polestar kommer […]

V70 d5 2008 lastgaller

Har precis köpt en Volvo V70 från 2008 […]

Har beställt en ställbar klocka nu. Om j[…]