NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av euroman
Hej

Tänkte skriva en rad här då jag aldrig ägt en volvo tidigare utan vart på saab sidan istället.

Dock har jag nu kollat in v50 som ser ganska bra ut tycker jag och har kollat runt på dessa.

Nu då till frågan 9-5an tex då hade ju en massa sjukdommar man kunde kolla upp och så nä man köper.

Hur är det då med v50 vad ska man kolla efter när man köper dessa? modellen jag tänkt är t5 då det är enda modellen med turbo motor.

Tänk köpa en för runt 80000 så tyvärr blir det någon utav dom första modellerna är det väldigt farligt? Är det så låga mil som möjligt som gäller eller hur är det där tex med service och så.

Mvh
Martin
av Lövet
Vid det här laget har de flesta barnsjukdormar åtgärdats. Vanliga fel är att bensinpumpen går sönder samt en del elfel såsom tändningslås. Det är en bra bil med få modellspecifika fel. Gå inte på skitsnacket att "det är ju en Ford Focus höhö" då hela inredningen, karossen, motorerna och växellådan är specifika Volvodelar.
av KenZoo
Oljefällan kass på tidiga T5,
börjar tjuta på tomgång. då ett membran blor dåligt (har bytt den på min kärra)
ca 5000:- på bilia monterat o klart.

Drivaxlar dåliga.
vibrerar vid gaspådrag och vid högre belastning
(har bytt bägge 12500:- inkl arbete
av euroman
Aha okej det var ju några saker att kolla på. Detta med drivaxlarna är det väldigt vanligt?

händer detta vid några speciella mil eller är det lägsta möjliga mil man ska kolla efter som vanligt? :)

Nej det med ford tror jag inte så mycket på, eller försöker och inte tro på iallafall :) vill bara ha en skön bil att åka i och då känns volvo närmast :)
av KenZoo
drivaxel problemet åtgärdades på sena 2007:or ,

mina byttes vid 10000 mil ungefär.
har en 2006:a
av euroman
Aha okej det är ganska tidigt då med andra ord som man byter dem.

Då har man lite små saker att titta på iallafall har sett att i min prisklass så ligger bilarna runt 10-14000 mil så är bra att ha i bakhuvudet vad man ska kolla på då dom ändå gått en del. försöker naturligt vis få så få mil som möjligt. :)

Bara kolla efter obalans och vibrations ljud då som främst annars alla andra vanliga slitage delar helt enkelt, Men det ser ju ganska lovande ut! :)
av KenZoo
Accelerera från 70km\h på de högsta växlarna 5 & 6 , vibrationerna känns mest i golvet.
av JohnB
En kollega har en V50 T5 AWD. Han har fått byta hjullager oftare än vad som kan anses normalt. Han har även haft problem med drivaxlarna samt att T-tec klädseln spricker. Så leta upp en med helskinn för att vara säker :) . V50 är en trevlig bil som är rätt rymlig pga lådformen trots att det är en ganska liten bil egentligen. Baksätet är därmot inte mycket att ha om förare och passagerare fram är längre än 1.70.

Stoppar du i en trimprogramvara från t ex Autotech så har du en väldigt trevlig körglad kombi på +250hk med relativt låg vikt som åker ifrån många sk premiumbilar. Jag vet inte hur mycket det skiljer mellan C30 och V50 när det gäller chassi men C30in är himla kul att köra på kurvig väg och klippstabil i höga hastigheter. Jag åker hellre fort med den än med S60in då den blir lite vinglig när man passerar 180.

/John B
av euroman
Kanon då blir det att segdra lite helt enkelt :)

Det låter ju hur bra som helst. Hjullager får man räkna med men kanske inte onormalt mycket dock :P

Det låter ju trevligt att den känns lite sportig men ändå inte så dåligt med plats :) okej är det soppas dåligt benutrymme alltså det var förvånande :)

chip har jag tänkt typ steg1 och inte mer för att få några pollar extra, Hur är det då tex med orginal kopplingen tåler den soppas mycket nm ökning utan att stendö? Då men ar jag typ normal körning och sen någon gasning då och då ute på 80+ väg.

Mvh
Martin
installera dragkrok

Jag har köpt begagnat på skroten till t[…]

Nej, en sådan överföring är o[…]

Svart rök

Hej köpte mig en v70 d5 2004 . Den ryker kraf[…]

Tråkigt att se, Slangarna och tryckventi[…]