NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av okunnigpåbilar
Hej

Blir galen på Volvos instruktionsbok avseende huruvida det finns ISOFIX fästen eller ej. Har en Volvo V50 1,8F - 09 Momentum.
Fråga 1: Finns det som standard ISOFIX fästen för barnstolar vid de yttre baksätena?
Fråga 2: Om ja, hur f a n får man fram dessa?
Fråga 3: Om nej, varför står det i instruktionsboken såhär: "Fästpunkter för ISOFIX fästsystem finns dolda
bakom den nedre delen av baksätets ryggstöd, i de yttre sittplatserna. Fästpunkternas placering indikeras av symboler
i ryggstödets klädsel (se bilden ovan). För att komma åt fästpunkterna, tryck ner sittplatsens sittdyna.

Tack på förhand!

Nej, jag hittar inte dessa ISOFIX fästen...
av okunnigpåbilar
Ska jag tolka ditt svar att man behöver köpa en insats för att få dit ISOFIX fästena?

En metadiskussion: varför framgår inte det i instruktionsboken!?
av runema
Tror ikke det er standard på momentum med Isofix. I allefall ikke i Norge. Skulle på semester i sommer og hadde en V50 hyrbil. Måtte åke til Bilia å få ettermontert Isofix. Det ser ikke pent ut med ettermonterad Isofix...
av ptrj
Det jag menade med länken var att visa vart isofix fästena är placerade. Vet ej om du har det i din bil. Jag har det dock i min my08 momentum från fabrik. Tror att det ingick i någon "Om du ringer inom 10 minuter så bjuder vi på ISOFIX. Skickar även med en bagagerumsmatta helt utan extra kostnad." -kampanj.

'Barn i Bilen' tror jag att det stod i något papper.
av Lövet
Bak har det varit standard länge. Fram tillval tillsammans med avstängningsbar airbag. Låter oerhört märkligt att det skulle saknas bak på en -09.

Har du kört ner näven ordentligt mellan ryggstödet och sittdynan bak? De sitter intryckta långt ner, de syns inte om du inte delar på dynan.
av bjornligan
andreas_lofgren skrev:Bak har det varit standard länge. Fram tillval tillsammans med avstängningsbar airbag. Låter oerhört märkligt att det skulle saknas bak på en -09.

Har du kört ner näven ordentligt mellan ryggstödet och sittdynan bak? De sitter intryckta långt ner, de syns inte om du inte delar på dynan.
Har en 2010a momentum med avstängninsbar airbag utan isofix någonstans
av okunnigpåbilar
Tycker nog att jag kollat ordentligt där bak. Har också avstängningsbar air bag på passagerarsidan.
Men det verkar oklart om det är standard eller ej. Bilen är svensksåld.

Trött jag blir.
av Kluster
Min förra bil, en V50 2,0D 2008 var det ej standard med ISOFIX-fästen bak.
av bjornligan
okunnigpåbilar skrev:Tycker nog att jag kollat ordentligt där bak. Har också avstängningsbar air bag på passagerarsidan.
Men det verkar oklart om det är standard eller ej. Bilen är svensksåld.

Trött jag blir.
Det är dock ingen jättegrej att installera själv. Dock har Volvo höjt priset på dom ganska rejält. Har för mig runt 850 fram och runt 4-500 bak
Bromsrör höger fram

Det blev nya rör, men hur jag än fö[…]

Kupevärme

Ett inte allt för ovanligt fel på ECC &[…]

Ecm 4438 och ECM 6710 (P1412).

Jag brukade alltid limma packningen på EGR-v[…]

..Sedan slirade den lite inne i stan på en[…]