NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CabBO
Vid senaste servicen innan sommaren så påpekades det att bromsbackarna bak började att bli slitna. Service killen beräknade ca 1000 mil till på dom då.
Är det svårt att byta dom själv och vad kostar dom. Vad kostar det att lämna in den till en firma för detta. Någon som vet.
Med tanke på bromsfördelning fram och bak så trodde jag att man borde byta fram först, men dom backarna kanske är mycket större. Är det vanligt att bakre slits ut först.
av Mubin
Hej.
Bytte bak på min V50 och det var inga problem. Tänk på att kolvarna skall skruvas in där bak. De går inte att pressa in.
Det finns verktyg på Biltema för detta. Tror jag betalade 500 Kr på Bilia för bromsbelägg där bak. Glöm inte att trycka
ned bromspedalen några gånger innan du kör iväg så kolvarna justerar in sig. Kolla så handbromsen funkar,
den kan behöva justeras. Detta fixar de nog billigt på en mindre verkstad om man inte vill göra det själv.
För mig tog de 1000kr för arbete inkl belägg fram i samband med service vilket jag tyckte var ok.
Problem med volvo v70-99

Verkar vara en blandad pott. De första verkar[…]

Kan vara vevaxelgivaren som spökar. Sen skada[…]

Ojämn gång.

Elektroniska gasspjället kanske :-/ :-o

Ojämn gång

Smutsig tomgångsventil, luftmassemätare[…]