NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av armstarke
I våras kom Volvo med ändrade servicerutiner vad gäller tändstiftsbyte.
tidigare skulle tändstiften bytas vid 6000 mil men det är ändrat till 12000 mil.
detta var då positivt då det blir lägre servicekostnad hos Volvo,var i kontakt med
2 olika volvoverkstäder och den ena visste ej om detta först men ändrade sig vid
mer nogrann kontroll.
servicen blev 1700 kr billigare :D

detta gäller motorn 2,4i 170 hkr från 08-10
vad gäller andra bensin/etanol motorer vet jag ej vad som gäller.

mattias
Användarvisningsbild
av MartinS
T6 i V70/XC70/XC60 har haft 12.000mil sedan tidigare.

/Martin
Användarvisningsbild
av Funk
5 original platinastift kostar idag runt 750:- om jag inte är helt felunderrättad...och sitter sedan länge i turbofemmorna.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Vojje
Funk skrev:5 original platinastift kostar idag runt 750:- om jag inte är helt felunderrättad
Bra pris! När jag bytte på Toyotan 2005 kostade de runt 200:-/st. Hos Toyota :wink: .
av armstarke
Servicen blev 1700 kr billigare när jag slapp byta tändstiften hos Volvo.
kanske så dyrt med att byta tändstift då man inte kommer åt dem om man
inte demonterar insugskåpan på denna motor...inga billiga servicepriser

mattias
Användarvisningsbild
av volvisen
Nja...detta visste Bilia i Eskilstuna redan förra året då jag frågade. Jag har en T5:a och brorsan en 2,4:a av my 08. Jag var inne på 6000 mila service precis före brorsan och på min skulle det bytas stift då. Jag frågade då om samma gällde 2,4:an. Nix till svar utan 12 000 mil på den.
Användarvisningsbild
av opA
Ser inte direkt tändstiftbyte som något "dyrt" att göra direkt så förstår inte vad 1700kr är att bli glad över.
Byter tändstift en gång om året på våren.. 5st NGK Iridium går på 1250kr och byter gör man själv på 15 minuter :)

Allt för bästa möjliga tändning !
av armstarke
opA skrev:Ser inte direkt tändstiftbyte som något "dyrt" att göra direkt så förstår inte vad 1700kr är att bli glad över.
Byter tändstift en gång om året på våren.. 5st NGK Iridium går på 1250kr och byter gör man själv på 15 minuter :)

och jag förstår inte om man byter tändstift en gång om året om man inte behöver det....o 1700kr får jag
många hamburgare för så det är helt ok för mig..

mattias
av CrossFireX
opA skrev:Ser inte direkt tändstiftbyte som något "dyrt" att göra direkt så förstår inte vad 1700kr är att bli glad över.

VARFÖR byter du en gång om året?!?!? Kör du 10k mil per år eller? Känns bara som ett slöseri med pengar (och material) :shock:

Jag har varit med om nya däck som var helt sl[…]

Volvo 240 B230F går fettigt

Vilket Bosch system hade den gamla motorn och vilk[…]

D4 VEA dricker olja

Det har gått bra turbon är bytt och mot[…]

Felkod, problemet löst

Så grabbar. Efter en runda till skroten f&ou[…]