NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av swoof
Hej

Ny här på forumet.
Investerade för en månad sedan i en Volvo V50 1.8F -07:a

Jättenöjd än så länge förutom en detalj:
Har ett pysande ljud som inträffar vid 2 scenarion (svårt att säga om det är samma ljud men det låter exakt likadant)

Scenario1: Man släpper bromsen helt utan att gasa, ljudet försvinner när man bara nuddar bromspedalen, och självklart när man bromsar helt.

Scenario2: Man gasar och släpper gasen och ljudet kommer som ett ptschhhh som varar ett par sekunder för att sedan tystna, försvinner helt när man gasar igen.

Bör tilläggas att jag inte märker några egentliga fel med varken broms eller gassystemet förutom ljudet.

Har sökt här på forumet och googlat men inte hittat någon med exakt mina felsymptom

Mkt tacksam för hjälp

mvh/Magnus
av swoof
Liten uppdatering...

Ljudet kommer från bromspedalens mekanism. Kan vara från gummidamasken som sitter på torpedväggen
Det är samma ljud som blir tydligare när man gasar.

Så här upplevs det:
-Bil står stilla och svagt väsande ljud finns.
-Bromsar jag försvinner det helt.
-Gasar jag med bromsen nere inget ljud
-Gasar jag med bromsen uppe förstärks ljudet en stund som ett schhhhhh och sedan går tillbaks till det normala ljudet

Som märks är jag ingen bilmek direkt men vill bara få ett hum innan jag ringer till verkstäder...

mvh/Magnus
av swoof
..skulle det kunna vara...

Tror jag har lokaliserat vad ljudet kommer ifrån. Lossade på damasken vid bromspedalen och där satt en tjock vit kolv som trycktes in av pedalen. Det verkar vara den som pyser... Men vad fasiken är det för ngt? :D
av swoof
tack för svar...

Är det ingen som vet säkert, det jag egentligen vill veta nu är vad är det för pryl som själva bromspedalen trycker på, vad är det för kolv?
Är det en del av bromsservot jag ser?

mvh/Magnus
Användarvisningsbild
av Rydell
Om du har bilen avstängd kan du pumpa upp ett tryck i pedalen så att den blir stum och hård? Sen när du sätter igång bilen och du trycker på bromsen så ska den åka ner. Det finns mer om detta på jagrullar så testa sökfunktionen.
av swoof
tack rydell.

Jag har provat att söka innan jag startade tråden, tro mig. Hittade ingen som pös på gas och broms samtidigt dock.

Bromsen blir stum ovh hård för att sedan åka ner vid start, provat detta.

Vad jag har förstått så är det helt enkelt ett bromsservobyte som krävs? Rätta mig gärna om jag har fel.
Dock är det ingen som kunnat svara på varför det pyser även vid gas? Bara av ren nyfikenhet... :D

mvh/Magnus

Jag har varit med om nya däck som var helt sl[…]

Volvo 240 B230F går fettigt

Vilket Bosch system hade den gamla motorn och vilk[…]

D4 VEA dricker olja

Det har gått bra turbon är bytt och mot[…]

Felkod, problemet löst

Så grabbar. Efter en runda till skroten f&ou[…]