NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Costanza
#674325
Hej

Har under en längre tid sökt efter en Volvo V50 att köpa, utan att lyckas.
Tycker dessutom att urvalet (hos handlare) har blivit sämre och sämre de senaste månaderna, men snart ska det väl kunna komma in något som passar mig hoppas jag.

Det jag nu börjat fundera över är vad man kan förvänta sig gällande pris under hösten, då ju V50 inte tillverkas längre.
Är ju inte sugen på att köpa en bil för 150000 nu för att se priset på motsvarande bil droppa 25000 under hösten.

Hur brukar det slå på priset, och även på tillgången?

/C
av Costanza
#674396
Ja, visst finns det många där ute, men när man börjar filtrera baserat på kraven så försvinner de flesta.

Kraven:
Årsmodell 2009 - 2011
Mil: -6000
Motor: 2.0F
Paket: Momentum (helst, men Kinect kan väl gå)
Säljare: Bilfirma
Färg: Röd, Svart, Silver
Område: Östergötland

Ja, som ni förstår skalas de flesta som finns där ute bort.
Bara det att vi vill ha en bensinare gör ju att 80% av alla försvinner...

/C
av JohnB
#674412
Varför inte volvofemman på 140/170hp om du ändå ska åka bensin. 2.0F tyckte jag kändes tunn även i C30 så den är säkert ingen hit i V50 om man tänker lasta lite å kanske dra släp ibland. Men är det en etanolbil du vill ha så är väl 2.0F enda alternativet till V50. Vad det gäller prisbilden så kanske det är bra att den är nedlagd då efterföljaren är en helt annan typ av bil med en helt annan målgrupp än V50 vilket kan göra att rätt exemplar med rätt utrustning/motor kan hålla priset nog så bra då V50 är en populär bil.

/John
av Costanza
#674440
JohnB skrev:Varför inte volvofemman på 140/170hp om du ändå ska åka bensin. 2.0F tyckte jag kändes tunn även i C30 så den är säkert ingen hit i V50 om man tänker lasta lite å kanske dra släp ibland. Men är det en etanolbil du vill ha så är väl 2.0F enda alternativet till V50. Vad det gäller prisbilden så kanske det är bra att den är nedlagd då efterföljaren är en helt annan typ av bil med en helt annan målgrupp än V50 vilket kan göra att rätt exemplar med rätt utrustning/motor kan hålla priset nog så bra då V50 är en populär bil.

/John
Ja, det hade väl funkat det med. Men hul länge hängde den med i V50?
Jag tittar väl mest på årsmodellerna -10 och -11, och då är väl inte de ett alternatin eller?
Sen är väl dieslarna också ok, men de är ju så jäkla mycket dyrare. Med mina 700 mil om året tror jag inte att jag sparar in den skillnaden på lägre bränslekostnad.

/C
av berrabus
#675104
JohnB skrev:...dyr i service med partikelfilter och eolys så det blir ganska dyrt utslaget på 700 mil./John
Man byter inte filter och fyller inte på vätska efter 700 mil så enbart det jobbet blir ju samma milkostnad om man kör 700 mil per år eller 3000 mil per år.
av Pippolei
#675108
glöm sen inte att diesel bilar är dyrare i försäkring plus att skatten på diesel bilar (särskilt volvos i mitt tycke) är skyhög.
av JohnB
#675149
berrabus skrev:
JohnB skrev:...dyr i service med partikelfilter och eolys så det blir ganska dyrt utslaget på 700 mil./John
Man byter inte filter och fyller inte på vätska efter 700 mil så enbart det jobbet blir ju samma milkostnad om man kör 700 mil per år eller 3000 mil per år.
Njae, med så låga miltal så ökar risken för att partikelfiltret blir tätt eller förbrukar onormalt mycket eolys och visst kan man rengöra det men jag gissar att de flesta bilägare inte vill spendera sin fritid med att spola rent sitt partikelfilter nu och då och verkstäder kommer troligen att rekommendera filterbyte långt innan bytesintervallet och då blir det dyra mil.

/John
av blåbärsmannen
#675186
har du en miljö diesel så är skatten inte dyrare än en bensinare. och varför skulle försäkringen bli dyrare har väl inget med bränslet att göra
Felkod, problemet löst

..Satt ingen ventil på bilen, hittade kont[…]

Jag skulle byglat i sockeln till bränslepumpr[…]

Det här skrev jag i en tråd 2018, tror […]

Problem med volvo v70-99

Det är lite dubbla budskap om P167x-felkoder[…]