NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Playground
Hej!

Jag har ett ganska starkt brummande oljud i min V50 -06. Det låter som däcksbuller, men är kraftigare och dovare. Jag hör inte från vilket håll det kommer, inte ens fram eller bak. Ljudet är med i iprincip alla farter.

Däremot är inga fälgar eller nav särskilt varma. Bromsar, växellåda, etc känns bra när jag kör. Märker heller ingen större skillnad i svängar.

Om någon vet vad detta kan vara är jag mycket tacksam.

Med vänlig hälsning,
Hans
av kvillebäck
Ligger avgasröret emot någonstans? Ta tag i slutröret och skaka och lyssna om det slår emot någon stans.
av VallaWivan
När mitt v-framhjulslager behövdes bytas uppfattade jag "ojudet" som ett mycket kraftigt däcksbrus. Det lät lite mer när jag svängde åt höger än åt vänster. Något metalliskt ljud uppfattade jag aldrig.
I mitt fall var det lätt att konstatera att v-framhjulslager var trasigt eftersom jag hade kört tills det var glapp i det. Lagret är ett tvåradigt kullager så det finns inga pinnar som kan sätta sig på tvären.
Nu sitter hjullagren ganska öppet i hjulhuset så förr eller senare måste de bytas.
av Playground
Jag trodde inte att det var hjullaget eftersom det inte blev varmt. Men det verkar inte vara något tydligt samband, alltså.

Tack ska ni ha!
Med vänlig hälsning, Hans
av Playground
Ni hade rätt, det var hjullager. När bilen var lyft blev det väldigt uppenbart. Det var bara ett som var dåligt, som tur var. 3200 gick det på. Det mesta var delar, så jag funderade inte på några alternativ. Gjordes utan tidsbokning på Helmia i Karlstad.
Tack för hjälpen!
MVH
Hans
Problem med volvo v70-99

Verkar vara en blandad pott. De första verkar[…]

Kan vara vevaxelgivaren som spökar. Sen skada[…]

Ojämn gång.

Elektroniska gasspjället kanske :-/ :-o

Ojämn gång

Smutsig tomgångsventil, luftmassemätare[…]