NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ja, är High Performance sound samma i de tidiga C30 som de sena? Jag vet att de tog bort Dynaudio-systemet för ett par år sedan och började med ett sämre system för Premium Sound. Försämrade de även High Performance eller är det fortfarande samma system som tidigare?
Har aldrig hört HP i en C30 men i V60 och V70 är HP betydligt sämre en gamla Dynaudio, gamla HP ( Dynaudio ) spöar dagen PS i ljudkvalite´ och dynamik. Hur Volvo kunde få detta till ett ( Ljud i världsklass ) är för mig en gåta.

Efter att jag uppdaterat mjukvara och trixat en del med inställningarna låter PS i min V70 OK, men inet mer och det är definitivt inte värt 14k
High performance i de nya är ju totalt värdelösa.. låter så ihåligt så de bara skriker om de.. har inte hört premium sound men förväntar mig inget "wow" där heller.

Tacka vet jag High performance i -06, 07, 08 :P
Var det alltså efter 08 de bytte?
Har ju High Performance i min 08 och tycker det ljudar riktigt bra, har å andra sidan inget konkret att jämföra med (som en bil med Premium/annat)..
Har testat själv nu för en stund sedan. Både jag och brorsan upplevde systemet i -12:an som sämre än -07:an trots att båda bilarna har HP. Ljudet i den nya bilen hade sämre bas (både i kvalitet och kvantitet) och ett mer diskantrikt ljud. Ingen dealbreaker direkt eftersom systemet fortfarande låter bra jämfört med många andra originalsystem. Exempelvis BMW Professional i vår E90 låter rent för jävligt i jämförelse...
Man måste säga att det är lite märkligt av Volvo. Deras ljudsystem är sedan många år kända för att låta bra (särskilt Premium-systemen). Att sedan försämra systemen markant men fortfarande ta rejält betalt för dem är riktigt dåligt och visar på en brist på långsiktigt tänkande. Jag anser att de som väljer ett riktigt dyrt system som Premium också ska få rejäl valuta för pengarna. De som köper dessa system är ljudintresserade och det är naivt av Volvo att tro att man kan försämra systemen utan att någon märker något.
Fred00 skrev:Man måste säga att det är lite märkligt av Volvo. Deras ljudsystem är sedan många år kända för att låta bra (särskilt Premium-systemen). Att sedan försämra systemen markant men fortfarande ta rejält betalt för dem är riktigt dåligt och visar på en brist på långsiktigt tänkande. Jag anser att de som väljer ett riktigt dyrt system som Premium också ska få rejäl valuta för pengarna. De som köper dessa system är ljudintresserade och det är naivt av Volvo att tro att man kan försämra systemen utan att någon märker något.
Det fins två saker jag saknar i min -12a, stolarna och ljudet som fans i N modellen. Att man frångick stolarna kommer jag aldrig att förstå och jag hoppas de kommer tillbaka igen.
Nu är vi ju en bit ifrån C30/S40N/V50, Men..

Jag håller med Droopy.. N-stolarna var helt grymma, de "nya" jag har i min XC är väl snygga och så men komforten är inte alls som i de "gamla" N-sportstolarna.

Jag har ju det gamla Dynaudio PS i min och det spelar på riktigt bra, i allafall så det duger för mig att lyssna på P3 med ;-) Trist för dom som betalat massor och fått något mediokert.

/Martin
Jag har premium sound i min v50 -08 och jag är lite besviken på basen, då har jag inte uppdaterat någon mjukvara sen jag köpte bilen. Min far har HP (v50 -11) och jag tycker att det är nästan bättre tryck i hans bas. Sen är diskanten och surround ljudet riktigt bra, blir klart och tydligt. Saknar då just basen i premium... Kanske en uppdatering av mjukvaran förändrar nå, eller måste man fixa original lådan bak? :|
MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]

Polestar 5

1,8 miljoner med lite utrustning, som hittat! :-)