NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av s80
Skak i ratten från hastigheter från 90km/120 km/h sen släpper det.

Bilen är sänkt, gjort hjulinställning och inga glapp eller fel konstaterades.

Är det obalans i däcken?

Endast skak i ratten det är inte så att bilens interiör eller så skakar utan det är bara vibb i ratten.

Förslag?

Ock jag är inte villig att byta drivaxlarna:) , enl. däckverkstäderna jag pratat med så bör det va obalans i däcken annars hade det vibrerat hela tiden....om det skulle vara drivaxlarna
av Pippolei
Nu är jag inte någon expert i ämnet.
Men jag har samma symptom i min V50 T5 MY05(skak i ratten vid särskilda hastigheter)
Fast min ratt skakar mellan 90-105km/h, och jag har inte sänkt min bil.

Vad jag har läst mig till så verkar det vara drivaxlarna som är kassa.
vilket märks tydligare efter man har sänkt bilen eftersom drivaxeln då blir mer vinklad.(om jag nu förstått det jag har läst mig till rätt ) :???:

Hittade en gammal tråd om ditt problem.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 31&t=53559
Användarvisningsbild
av s80
Skall göra en balansering idag å sedan får man ta det då om det nu är drivaxlarna

Då får det vara lite vibb för lägger ju knappast 10000-15000kr eller vad det kan tänkas kosta på nya drivaxlar inkl. jobb.....så mkt vibb är det ju inte:)
av Pippolei
Låter helt förnuftigt.

Jag har haft mina skakningar i ratten i snart 3 år skulle jag tro.
Det har iaf inte blivit värre med åren och då har jag resonerat som dig att byte av drivaxlarna får vänta tills det förvärras.

Dock har lusten att sänka bilen ett par cm minskat när man förmodligen förvärrar skakningarna i ratten.
Användarvisningsbild
av s80
hade vibb innan sänkningen det har inte blivit mkt värre..

Men vad gör egentligen att den vibrerar i just vissa hastigheter, varför vibrerar den inte hela tiden kan man ju fråga sej
av Pippolei
tja du... en helt okvalificerad gissning är att det bildas någon sort självresonans(egenfrekvens) lr dylikt vid just de hastigheterna

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]