NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av gidjeboj
Hej!

Satt och åkte idag och plötsligt från ingenstans så började "antispinn iconen" att lysa samtidigt som det står i färddatorn, Antisladd service erfordras. Har ännu inte åkt in till Volvo, och tänkte höra efter vad det kan vara för fel? känns som att det är riktigt löjligt att något sådant här ska gå sönder på en 2år gammal bil. Finns det något jag själv kan göra för att se vad problemet kan vara eventuella säkringar eller kontakter?

För övrigt så är det en V50 MY10 1.6D Drive som har gått 8500mil.

Alla eventuella funderingar och förslag är välkomna!

Mvh
Isak
av gidjeboj
Update: Är nu inlämnad för felsökning...

Ingen som haft samma problem?
av gidjeboj
Hur gammal var din bil, och hur såg din servicebok ut? Min är fullservad på Volvo. Fick du böna och be för att dem skulle ta det på goodwill, eller hade du bara tur? Vad tror du mina chanser kan vara att eventuellt få detta betalt? om det nu är samma fel :)
Min bil var ca 4-5 år gammal, full servicebok, alltid servad på Volvoauktoriserad verkstad, alltid inom intervallet (pedantskött m.a.o.). Jag blev chockad faktiskt att de tog den på goodwill. Det har liksom aldrig hänt förut, så jag blev positivt överraskad och särskilt med tanke på fakturan. Goodwill kan man ju utnyttja om man är en lojal Volvo-kund och alltid låter bilen servas och repareras hos auktoriserad Volvo-verkstad. Om din bil uppvisar samma fel är jag nästan helt säker på att den går på goodwill eller garantin. Din bil har väl garanti?

Det här är ett typfall där det sällan är kunden som orsakat problemet (alltså ej handhavande fel). I värsta fall får man betala felsökningskostnaden och eventuell självrisk, vilket alltid är lika trevligt. Vad gäller felsökningen är det antingen el- eller mekanik-relaterat problem, vilket kan innebära att man får betala två felsökningskostnader. Om den går på goodwill eller garanti så slipper du hela kostnaden.
av gidjeboj
Maskinsakdegarantin är ju bara 2år så den gick ut i april månad. Har just nu bilen inne hos en icke volvoauktoriserad verkstad för felsökning (Då jag känner denna kille och skulle få omedelbar hjälp med felsökning) Visar det sig att det är något större ingrepp som måste göras så får jag lämna in den på volvo och hoppas på goodwill. Bilen är servad på volvo på 2600mil, 4600, 6600 och är pedantskött. Så med lite tur så kommer jag undan med felsökningskostnaden då. Får hålla tummarna!
jo samma här, dom fick byta någon hydraul´sak. min bil hade ju bara rullat 3000 mil nått men fick det på förlängd garanti som tur va av bilfirman där jag köpte den. men fråga vadd et skulle kosta och dom sa mellan 10-15 papp så stämmer ganska bra vad Knight8806 sa
gidjeboj skrev:Maskinsakdegarantin är ju bara 2år så den gick ut i april månad. Har just nu bilen inne hos en icke volvoauktoriserad verkstad för felsökning (Då jag känner denna kille och skulle få omedelbar hjälp med felsökning) Visar det sig att det är något större ingrepp som måste göras så får jag lämna in den på volvo och hoppas på goodwill. Bilen är servad på volvo på 2600mil, 4600, 6600 och är pedantskött. Så med lite tur så kommer jag undan med felsökningskostnaden då. Får hålla tummarna!
då har du inte volvia va. där gäller det upp till 10000 mil eller 15000 mil och 8 år
av Pson99
Hej!

Jag fick samma fel på min Volvo C30 2.0D -07 häromåret när bilen hade rullat ca 4000 mil. Det är visst en givare som går sönder inuti hydraulikstyrenheten vilket gör att hela enheten måste bytas till en kostnad om ca 9000 kr. Väldigt vanligt fel och därför berättade serviceteknikern att man hade förlängd garanti på detta i upp till 60 månader, dvs. 5 år. Min bil var 48 månader vid skadetillfället så som tur var stod Volvo för allting :)

Mitt tips: Lämna bilen direkt till Volvo och få det åtgärdat! Visst finns risken att det kan vara ett annat fel i det här fallet men förmodligen är det exakt samma fel som många andra inklusive mig råkat ut för, lycka till!

Mvh. Pierre
Nästa elbil från Volvo?

Skärmbild 2026-01-19 220017.png Den bilden[…]

https://www.bildelsbasen.se/sv-se

Hej Fråga gällande min Xc-70 -15 Har […]

Kolla om samma problem uppstår om du har k&[…]