NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har ett litet oljeläckage på en grej i motorn, bifogar en länk på bilden.
https://www.dropbox.com/sh/awkcjc5w1hcf ... 61SvaV?m#/

Det kommer lite olja ifrån denna och det har kommit en del på andra slangar osv. så jag måste laga det här nu. För så här vill jag inte åka.
Men vad är det för pryl? Kan man köpa en ny sådan på volvo eller varför läcker det olja?

Bilen är en V50 2.0 diesel -06 som har gått 11.500mil.

Tacksam för alla svar!

Mvh
Okej! Jag ska plocka isär det där imorgon och kolla exakt vart läckaget är. Har även märkt att bilen rycker lite under färd. Kör man motorväg i 110km/h så känner man att den rycker lite. Vet ej om det kan vara oljeläckaget som orsakar ryckningarna. Annars har jag ett problem till att lösa :(
forsmann skrev:Okej! Jag ska plocka isär det där imorgon och kolla exakt vart läckaget är. Har även märkt att bilen rycker lite under färd. Kör man motorväg i 110km/h så känner man att den rycker lite. Vet ej om det kan vara oljeläckaget som orsakar ryckningarna. Annars har jag ett problem till att lösa :(
Kolla färddatorn vad den säger angående aktuell förbrukning när det rycker. Din bil har ju gått nästan 12.000mil och då skall ju partikelfiltret bytas enligt serviceprotokoll...
timebandit skrev:
forsmann skrev:Okej! Jag ska plocka isär det där imorgon och kolla exakt vart läckaget är. Har även märkt att bilen rycker lite under färd. Kör man motorväg i 110km/h så känner man att den rycker lite. Vet ej om det kan vara oljeläckaget som orsakar ryckningarna. Annars har jag ett problem till att lösa :(
Kolla färddatorn vad den säger angående aktuell förbrukning när det rycker. Din bil har ju gått nästan 12.000mil och då skall ju partikelfiltret bytas enligt serviceprotokoll...
Tack för tipset timebandit ! Ska kolla vad färddatorn visar nästa gång bilen rycker sådär. Kan bilen gå ryckigt om partikelfiltret är igensotat? Har läst lite om det, och många nämner att bilen inte orkar nånting. Händer inget vid gaspådrag t.ex.
Men jag ska kolla färddatorn iaf!

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]