NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Csson
Hej alla glada!

Har tänkt att skaffa lite bättre bromsar till min C30, men då Brembo och alla liknande märken kostar en ganska häftig peng så letar man alternativ.
Jag har hört att man kanske skulle kunna byta ut original mot typ V70R eller kanske XC90 OK och OK-hållare.
Någon här som har några erfarenheter eller har hört nåt? Är det möjligt eller ska jag glömma det? :)

Mvh
Användarvisningsbild
av opA
Jag var inne i samma riktning som du och byta ut mot Brembo eller liknande men jag gick istället och satsade på race-belägg.

Köpte nya org. bromsskivor men köpte sen istället dessa belägg:
http://atechmotor.com/volvo/v50/t5/brom ... lagg-fram/
.. samt beläggen bak av samma märke och färg.

Gjorde skillnad emot org. bromsbeläggen iallafall ! :)
Användarvisningsbild
av ThomasT
Csson skrev:Hej alla glada!

Har tänkt att skaffa lite bättre bromsar till min C30, men då Brembo och alla liknande märken kostar en ganska häftig peng så letar man alternativ.
Jag har hört att man kanske skulle kunna byta ut original mot typ V70R eller kanske XC90 OK och OK-hållare.
Någon här som har några erfarenheter eller har hört nåt? Är det möjligt eller ska jag glömma det? :)

Mvh
När tycker du bromsarna inte fungerar som du vill?

.
av Csson
ThomasT skrev: När tycker du bromsarna inte fungerar som du vill?
Jo, om jag ligger o kör på lite kurviga landsvägar ett tag, då mattas dom väldigt fort. Sen så känns det som att det tar lång tid att få stopp på bilen om jag trycker rakt fram. Även om dom inte är särskilt varma sen tidigare. Värt att nämna är väl att jag har Autotech Steg 3 med 3" downpipe och simons halvsystem från racekat o bak, CDA luftburk och ett elevate luftrör. Så jag har väl närmare 300hk.
opA skrev: Jag var inne i samma riktning som du och byta ut mot Brembo eller liknande men jag gick istället och satsade på race-belägg.

Köpte nya org. bromsskivor men köpte sen istället dessa belägg:
http://atechmotor.com/volvo/v50/t5/brom ... lagg-fram/
.. samt beläggen bak av samma märke och färg.

Gjorde skillnad emot org. bromsbeläggen iallafall !
Är det stor skillnad när man slänger på race-belägg?
Är det röda man ska ha för gatubruk?

Mvh
Användarvisningsbild
av ThomasT
Csson skrev:
ThomasT skrev: När tycker du bromsarna inte fungerar som du vill?
Jo, om jag ligger o kör på lite kurviga landsvägar ett tag, då mattas dom väldigt fort. Sen så känns det som att det tar lång tid att få stopp på bilen om jag trycker rakt fram. Även om dom inte är särskilt varma sen tidigare. Värt att nämna är väl att jag har Autotech Steg 3 med 3" downpipe och simons halvsystem från racekat o bak, CDA luftburk och ett elevate luftrör. Så jag har väl närmare 300hk.
För att motverka värmeproblem så gäller: ny färsk bromsvätska som är tåligare mot värme(typ Motul RBF600 eller ATE Super Blue Racing) bytes lämpligen varje vår, och bromsbelägg som tål värme bättre. Tyvärr har jag ingen jätte koll på vad det finns för racebelägg till Volvo men kolla med Per på http://www.peansweden.se så kan han nog skaka fram något... Dock ska man vara medveten om att belägg som tål värme även dammar betydligt mer...

.
Användarvisningsbild
av opA
Csson skrev:Är det stor skillnad när man slänger på race-belägg?
Är det röda man ska ha för gatubruk?
Stor och stor skillnad.. de hade blivit ännu större skillnad med riktiga sport-bromsskivor men nöjde mig med org.skivorna.. men den nyper klart bättre nu än med org. beläggen :)

Vilken färg du vill ha beror ju på hur du kör.. se informationen under var färg men jag körde röda för ett mer aktivt brukande.. även "dagligt gatubruk" :)
av agusta44
Du kan köpa Volvo original 320mm bromsar vilket är "bolt on"
Dessa bromsar satt standard på S40/V50 T5 AWD'n med M66 Lådan.

Bra mycket större bromsok och som sagt 320 bromsskiva, sen tror jag du kommer långt med Volvos original belägg innan du behöver köpa tex GreenStuff el liknande.

300 Skiva
Bild Bild

320 Skiva
Bild Bild
Användarvisningsbild
av opA
agusta44 skrev:Du kan köpa Volvo original 320mm bromsar vilket är "bolt on"
Han har ju en C30 T5:a så han har ju redan T5-bromsarna á 320 skivorna och oken :)

EDIT:
Ser att han har en -07:a nu ja.. så kanske har fel där. 320 skivorna är ju standard på T5-motorerna -08:a och framåt.
Användarvisningsbild
av ThomasT
opA skrev:Stor och stor skillnad.. de hade blivit ännu större skillnad med riktiga sport-bromsskivor men nöjde mig med org.skivorna.. men den nyper klart bättre nu än med org. beläggen :)
Att de "bettar" bättre betyder inte automatiskt att det bromsar bättre, bara att belägget har en initiellt högre friktionskoefficient. Detta betyder inte att det bromsar bättre/sämre utan bara att den har en annan koefficient... Det är däremot viktigt att man inte ändrar koefficient för mycket på bara en axel för det kan ändra bromsbalansen på bilen. Vet inte vad du menar med "sport-bromsskivor", men skivor med samma stolek men borrade&slitsade osv bättrar inte på bromsprestandan.

agusta44 skrev:Bra mycket större bromsok och som sagt 320 bromsskiva, sen tror jag du kommer långt med Volvos original belägg innan du behöver köpa tex GreenStuff el liknande.
GreenStuff är en gat/standardbelägg och inget jag skulle rekommendera som uppgradering i detta fall.

.
Användarvisningsbild
av opA
ThomasT skrev:Att de "bettar" bättre betyder inte automatiskt att det bromsar bättre, bara att belägget har en initiellt högre friktionskoefficient. Detta betyder inte att det bromsar bättre/sämre utan bara att den har en annan koefficient... Det är däremot viktigt att man inte ändrar koefficient för mycket på bara en axel för det kan ändra bromsbalansen på bilen. Vet inte vad du menar med "sport-bromsskivor", men skivor med samma stolek men borrade&slitsade osv bättrar inte på bromsprestandan.
Vi har fått känslan av att de bromsar bättre iallafall.. vi som provkörde före och efter :P

Precis, borrade och slitsade menar jag... men eftersom detta leder bort värme o.s.v ger inte detta automatiskt högre bromsverkan ?

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]