NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Köpte mig en V50 D5 -07 som hade gått 21 000 mil i början av maj. Mycket var bytt på bilen, förra ägaren hade lämnat in den på en auktoriserad verkstad för 11 000 månaden innan (EGR-ventil bland annat), och kamremmen var bytt vid 18 000 mil. Bilen köptes privat 30 mil hemifrån i Uddevalla.

I lördags så hade jag bytt däck, skiftade bakdäcken fram osv. Skulle ta mig en liten tur och sedan tänkte jag efterdra muttrarna. Men så långt kom jag aldrig. Bilen bara dog, hörde ingenting. Sen så testade jag att starta igen men startmotorn gick bara runt, inget mer hände. Ringde till Volvo assistans så dom kom och bärgade mig till Helmia i Torsby.

Idag ringde dom. De sa att dom hade dåliga nyheter. Kamremmen hade gått sönder och slagit sönder en massa grejer i bilen. Dom hade inte hunnit kollat exakt vad som hade gått sönder. Det skulle iaf inte bli något byte på 3 veckor pga semester. Han trodde att det eventuellt skulle behövas bli ett motorbyte.

Vad ska jag göra?! Känner mig helt förtvivlad. Hur går jag tillväga? Ska Volvo-verkstaden i Torsby byta motorn, eller ska den lokala (som jag vet är väldigt noggrann, och tar betalt för vad det kostar, och inget mer)? Ska jag ringa till verkstaden som bytte kamremmen? Isf, vad ska jag säga? Förra ägaren, verkade vara väldigt noga med bilen, och ärlig dessutom. Ska jag höra av mig till honom? Försäkringsbolaget som jag har, Folksam. Kan dom hjälpa till? Tog någon extraförsäkring som hette någonting med motorskydd eller något i den stilen.

Hade ju nyss in den på en liten service efter bara tusen mil körda, bara för att jag vill ha kvar bilen länge. Den har alltså gått 22 000 mil. Tacksam för svar och vägledning.
Vad gäller maskinskadeförsäkringen så gäller följande f.o.m. 1 juni 2012 (om du har tecknat den via Volvia): "Max 10 000 mil (15 000 mil om din Volvo är köpt hos en av Volvo auktoriserad svensk Volvohandlare, 15 000 mil vid gällande Trygghetsavtal eller Volvo Serviceavtal) eller 8 år gammal räknat från första registreringsdagen. Försäkringen upphör när en av gränserna uppnåtts."

I Folksams fall: "Försäkringen gäller för skada eller fel som påverkar bilens funktion och berör komponenter som till exempel motor eller kraftöverföring. Förutsatt att det handlar om en privat personbil eller lätt lastbil som är högst 8 år och som inte körts mer än 100 000 km." Alltså, du har ingen maskinskadeförsäkring.

När kamremmen har brustit och åkt av är motorbyte i princip alltid ett måste för att få bilen att rulla igen. Hela motorn och alla cylindrar är ju helt ur synk nu, vilket gör ett motorbyte billigare. När du köper bilen från en bilhandlare har du alltid konsumentköplagen att vända dig till vid en eventuell tvist. Om du inte kommer överens med handlaren kan du alltid vända dig till konsumentvägledningen i din kommun. Hos de flesta bilhandlare erbjuds även garanti, där säljaren står för bevisbördan under garantitiden (garantin gäller i x antal år eller x antal mil, första som inträffar). Om du handlar bilen privat kan du inte luta dig mot konsumentköplagen och konsumentvägledningen längre, utan måste anlita en advokat vid tvistemål. I vissa fall finns garanti vid privatköp, t.ex. om köpet sker via Blocket. Vid privatköp har du ett s.k. "grundskydd", vilket innebär att det som du kommer överens med säljaren är gällande lag. Detta innebär att köplagen träder in vid de punkter som ni inte har avtalat om, MEN den kan även avtalas bort. Detta kan dock inte göras vid köp från en bilhandlare då du har ett minimumskydd!

I ditt fall handlar det om att först definera vilket avtal du har med säljaren. Du har rätt att reklamera ditt köp inom 2 år om felet har uppstått pga. utebliven upplysning om felet vid köpet, felaktig upplysning om felet, eller om bilen var i väsentligt sämre tillstånd än vad som framgick i pris och skick. Du kan antingen kräva att säljaren avhjälper problemet genom att ersätta dig motsvarande den kostnad som har belastats dig genom detta fel eller häva avtalet, i vilket fall du får pengarna tillbaks minus användandet av bilen.

Hur ser servicehistoriken ut egentligen? Att ägaren har bytt en massa och så sent som nu i all hast lämnat in den på en orginalservice betyder inte att den har skötts lika bra tidigare. Har servicen gjorts vid rätt intervall? Du vet väl att du har undersökningsplikt när du köper privat?
Tråkigt givetvis det som hänt med bilen, tyvärr tror jag dock inte att du kommer att kunna vinna något på att försöka ställa säljaren som ansvarig för detta, dels så har det gått 2 månader sen du köpt bilen samt att man tyvärr är väldigt oskyddad vid ett privatköp speciellt om bilen rullat så pass mycket = ingen maskinskada el liknande.
En kamrem som inte håller mer än 4000 mil är ju katastrof. Det är verkstad och remtillverkare man måste bearbeta. I ett sådant här läge önskar man uteslutande Volvo stämplar i serviceboxen. Dock är 22000 mil rätt högt och viljan att hjälpa till är nog ganska sval. Kanske kan de trycka på remtillverkaren.
blåbärsmannen skrev:av ren nyfikenhet, vad skulle ett motorbyte gå på om man skulle åka på nått sånt utan några garantier lr försäkringar . man vill ju inte säja bilen heller och göra en go förlust
Räkna nog med en 50.000 + arbete

Köper man en beg. motor kan man nog komma undan med en 25.000-30.000 + arbete.
opA skrev:
blåbärsmannen skrev:av ren nyfikenhet, vad skulle ett motorbyte gå på om man skulle åka på nått sånt utan några garantier lr försäkringar . man vill ju inte säja bilen heller och göra en go förlust
Räkna nog med en 50.000 + arbete

Köper man en beg. motor kan man nog komma undan med en 25.000-30.000 + arbete.
oo det svider gött i plånboken, jävligt tråkigt om det inte löser sig för dig vaensterhaent om du bara har haft bilen i 2 mån med.
armstarke skrev:man kan fundera på om remmen verkligen blev bytt.
Jag förutsätter att det finns dokumentation.

Jag skulle gå tillbaka till verkstaden som gjorde 18000-mila, och börja trycka på där. Jag har ingen aning om hur praxis ser ut eller prognos för utsikterna för ärendet, dock.

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]

Kan du dela med dig av länken?

Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]