NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

!.
Tankmätaren visar helt plötsligt att det fins ca 30 liter mer i tanken, har hänt minst tre ggr! parkerat med ca 7 liter i tanken
2.
Displayerna i kombiinstrumentet slutade växla mellan possetiv och negativ bakgrund! (skall inte göra det enligt volvo !
3.
RTI går inte att reglera ljuset steglöst i dagslus.
4.
Radion börjar helt plötsligt bete sig som om någon vrider på stations inställningen! hände några dagar .....
5.
Några dagar låser centrallåset alla dörrar när jag försöker öppna dören och gå ut ! försök två funkar ok problemet varar bara i två dagar .
6.
Stolvärmen i förarstolen har fått en egen vilja trots att den är avstängd !
Problemet löst genom att ta bort säkringen ...
7.
Tja idag stannade kupefläkten 3 ggr ... startade i gen när jag vred på hastighetsreglaget ( kör iläge manuellt)

Nja börjar det kännas som bilen är ett orosmoment men kanske dagsatt lämna in den och hoppas på ett tillfrisknande
Har kört 450 mil och är trotts allt nöjd och glad för bilen men men det börjar nog bli lite oro...

Hur upplever ni era bila ?

JÅJ
Senast redigerad av 1 JÅJ, redigerad totalt 0 gånger.
av agb007
Punkt 2 (om du menar där medelhastighet o.dyl visas) har aldrig ändrats på min v50 (och vet inte om jag tycker att den ska göra det.
Användarvisningsbild
av AndreasC
har iof bara kört 120 mil nu med den och den funkar klockrent. Upplever inte alls dina problem. Det enda jag upptäckte precis i början var att dom glömt ta bort gummidämparna mellan fjädrarna på stötdämparna.

Peppar peppar
av Knasen
S40 2.0D

Jag har kört ca 300 mil och är supernöjd med bil, men,men har märkt att när man skall starta bilen med startmotorn, så ibland så verkar som kuggen(startmotorn) missar startkransen på svänghjulet. Och det låter ungfär som när man har igång motorn skall, och råkar vrida till läge 3 på tändningslåset, och ett skrikande ljud uppstår. Ngn annan som känner igen detta?

Jag får väll lämna in bilen för felsökning, jag själv tippar på byte startmotor
av Kevlar
agb007 skrev:Punkt 2 (om du menar där medelhastighet o.dyl visas) har aldrig ändrats på min v50 (och vet inte om jag tycker att den ska göra det.
På vår s40n -05 skiftar den så galant så... testa genom att hålla för sensorn precis framme i mitten av vindrutan/instrumentbrädan. Håll med handen ett tag så skall den nog ändra sig.

Smart funktion... oftast märker man inte när den växlar själv.

EDIT: För han måste väl ändå mena stereo/mm. displayen...? färddatorn är ju inte ens en LCD-display... den är en VFD, alltså utan bakgrundsbelysning.
av JÅJ
Kevlar skrev:
agb007 skrev:Punkt 2 (om du menar där medelhastighet o.dyl visas) har aldrig ändrats på min v50 (och vet inte om jag tycker att den ska göra det.
På vår s40n -05 skiftar den så galant så... testa genom att hålla för sensorn precis framme i mitten av vindrutan/instrumentbrädan. Håll med handen ett tag så skall den nog ändra sig.

Smart funktion... oftast märker man inte när den växlar själv.

EDIT: För han måste väl ändå mena stereo/mm. displayen...? färddatorn är ju inte ens en LCD-display... den är en VFD, alltså utan bakgrundsbelysning.
Båda dilplayerna i kombiinstrumentet är av samma typ "lcd" med bakgrundsbelysnig som den stora i mittkonsolen.

Vist skiftade de mellan possetiv och negativ bakgrund ( Fastnade i mörk bakgrund en torsdag klockan 9 när jag körde genom tunneln)

De skall inte skifta enligt Volvos servicavd... så det var väl något fel efter som mina växlade ?

JÅJ
av hedlung
Min 1,8F har gått 150 mil (?) och jag fick idag (33 grader varmt) bilen från frun med nålen på rött ("tanka snart" sa hon...) Efter ett stopp utanför affären startade jag och då stod nålen plötsligt på 1/4 dels tank och i infon stod "160 km kvar på tanken"!! Efter nästa stopp började den krypa neråt och landade efter 2 km på rött igen... Måste varit värmeslag... Eller kokar etanolen i tanken kanske... :shock:
Vad gäller display (ljus/mörk) så ändrar sig min då och då, har inte tänkt på om det är i/ur tunnlarna här i Gbg eller om det händer helt slump (=fel...) - om jag nu förstod ditt fel rätt. Ska det växla vid tunnlar eller inte...?
Användarvisningsbild
av wendtan
Att stereon och kombi instrumentet "skiftar" bakgrund är fullt normalt. Det står tom i manualen. Det sitter en ljussensor som justerar intensitet på bakgrundsbelysningen i dessa displayer. Grön text på Svart botten syns mycket bättre i dagsljus, och tvärtom när de är mörkt.
av magol
hedlung skrev: Vad gäller display (ljus/mörk) så ändrar sig min då och då, har inte tänkt på om det är i/ur tunnlarna här i Gbg eller om det händer helt slump (=fel...) - om jag nu förstod ditt fel rätt. Ska det växla vid tunnlar eller inte...?
Displayen på min 1.8F (ca 2200 mil) växlar vid tunnelkörning i Gbg. Tolkar det inte som ett fel utan bara kort tid innan den ställer om. Har inte märkt något av de andra problemen än (ta i trä).
V60 T3 -2011 Turbo laddar inte

Min lösning för framtida ”sök[…]

Vibrationer vid gaspådrag C70

Däcken kanske? Du har inte fel fälgar oc[…]

Kolla hos HK Bildemontering i Nykyrka, de har h&ou[…]

låg tomgång v70 04a

En 04 lär väl ha Bosch spjällhus oc[…]