NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av opA
Har nu gjort de mesta för att försöka få bort vibrationerna jag haft i ratten, inredning ( hör hur plasten skakar titt som tätt ), samt passagerarstolen som man ser vibrerar rätt bra.

Hade vibrationer i ratten även förra året men detta lyckades min däckfirma balansera bort.. men nu i år när sommardäcken åkte på igen började vibrationerna igen. Vet inte om jag hade de på vinterdäcken men har iallafall inte reagerat på de så tror inte dom va där i vintras.

Två sommardäckdäck köptes nya förra året i september, dessa sitter fram nu. Bak sitter två nya däck sen 1 vecka tillbaka.. likadana däck på alla fyra fälgar.
Hjulen har suttit både fram och bak utan att de hjälpt.

Fjädrar byttes bak för 2 veckor sedan då dessa va helt av.. därav två nya däck där då de däcken hade felbelastats till katastrof.. fyrhjulsinställning är gjord.

Alla fyra hjul är balanserade och är Ok, vibrationer kvarstår.

Har testat med två olika uppsättningar hjul.. en uppsättning 18" med sommardäck på, samma vibrationer.
Testade sedan med 17" vinterdäck utan dubb.. då blev vibrationerna mindre men va fortfarande kvar.

Eftersom vi testat med olika uppsättningar hjul så borde de väl vara uteslutet att de är mina sommarfälgar som är skeva eller liknande ? Vibrationerna var ju som sagt bortbalanserade förra året.. ska tilläggas att jag tyckte vibrationerna blev värre när de nya däcken åkte på i år. :?:

När hjulen åkte av igår "kände" vi efter glapp i framvagnen ( ryckte och hade oss i bromsskivorna upp och ner ).. kunde inte märka av några.

Ja.. jag vet inte vad jag ska skriva ner mer.. bilen åker in på Volvo imorgon i vilket fall som helst då jag gett upp de så får dom försöker hitta felet... men tyckte de kunde va kul om någon kan ha någon aning om vad de skulle kunna vara ?

Är de drivaxeln ?
Bussningar fram ?

Bilen är ju som ni ser lite smått trimmad och ibland kanske högerpedalen går titt som tätt hårt ner... har kanske slitit på drivaxeln så pass nu då så de är dags för byte ?
Användarvisningsbild
av teddysoft
Gammal tråd, men jag har exakt samma "vibrationer" som du beskriver.
Fick du reda på vad som var problemet?

Mina däck har rätt tryck i alla fyra, dom är balanserade korrekt men jag ska
hissa upp bilen imorgon om jag får tag på garage hos svärmor för att se om nått
glappar. (Bilen gick igenom besiktningen 27/2-13 u/a om man bortser från 1 bra att veta om rost).

/Ted
Användarvisningsbild
av opA
Har inte gjort något åt dessa problem än.. både Autotech och Volvo är nästan helt säkra på att det är en eller båda drivaxlarna som är trasiga men att det endast är "skönhetsfel" och ger inget mera än vibrationer så har som sagt inte gjort något åt de.

Två nya drivaxlar + arbete går på ~9800 så har lagt de lite på is för tillfället.. möjligt att jag byter dessa i sommar och kan då höra av mig om de blir bättre.. eller iallafall ge tråden en lösning.
av KenZoo
Drivaxlar sägeru,,,, BEEN THERE,,DONE THAT,,, 12500:- så jävla surt då bilen knappt hade rullat 10,000mil ,

Vibrerar det endast när du gasar? typ när du belastar motorn på hög växel? Och avtar vibrationerna om du släpper eller håller jämn gas? så var det på min c70n T5 manuell.
Användarvisningsbild
av opA
KenZoo skrev:Drivaxlar sägeru,,,, BEEN THERE,,DONE THAT,,, 12500:- så jävla surt då bilen knappt hade rullat 10,000mil ,

Vibrerar det endast när du gasar? typ när du belastar motorn på hög växel? Och avtar vibrationerna om du släpper eller håller jämn gas? så var det på min c70n T5 manuell.
Min har haft de sen jag köpte bilen och då hade den gått ~6000.. antar att förra ägaren haft de ett tag med så nog är de kasst att de inte håller längre.

För mig är vibrationerna konstanta på jämn gas.. tror de avtar en del när jag gasar.
av goddamnswede
Kan høres ut som at høyre-øvre motorfeste er slut. Sjekk også girkassefeste under batteribox. Dette festet er rent gummi modell 2004,5 til 2007. Hydraulisk efter detta.
Har bytt båda på min 2004,5 T5, Oppgradert girfeste til hydraulisk, smooth nå :-)

Drivaksler kjennes best under pådrag.. og er et vanlig problem på disse.

De finns bara va ja sett viva performance, och dom[…]

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]

"Limp home mode" ?

Slutet av 2010 har jag för mig D3 kom till […]

Nästa påfyllning idag. Körsträ[…]