NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JeppeK
Min avgasreningslampa tändes för en tid sedan och jag åkte då in på volvo och dom läste av följande felkoder:
ecm-223b bakre lambdasond-signal saknas-felkod är funnen aktiv
ecm-223d bakre lambdasond-för låg signal-felkod är funnen inte aktiv
ecm-224b främre lambdasond-värmning-signal saknas-felkod är funnen aktiv
ecm-224b främre lambdasond -värmning-för låg signal-felkod är funnen aktiv

Dom sa det var väldigt lustigt att båda lambdasonderna gått sönder samtidigt, jag lämmnade inte in bilen då för jag skulle precis till utlandet på semester, men nu börjar det bli dags att lämmna in bilen men jag tänkte jag skulle forska lite själv först. Det har även gått en säkring en 20AMP kommer inte ihåg beteckningen på den men den har något med ECM att göra. Någon som har nåt förslag på vad som kan orsaka dessa felkoder? Eller är det så att det helt enkelt är lambdaproblem?

mvh
Jesper
Användarvisningsbild
av Rydell
Det är inte så att det är just ECM som är trasig efter som att den säkringen hade gått?
Tänker att om den är trasig så lär det ju kunna uppstå en heldel bekymmer då det är datastyrningen till bilen.
/Micke
Om båda lamndasonderna har pajat, så tyder det på att något annat är fel. Verkstaden måste ta reda på vad som orsakat detta och inte bara byta delarna som ger felkoder. Annars kan man utgå från att problemet kommer att uppstå igen. Det är just i den här typen av situationer som många märkesverkstäder spårar ur - de tänker inte som mekaniker, utan utgår från att svaren om vad som är fel ges genom datadiagnos. Något som sällan händer.
Ett näraliggande exempel är när en bekant lämnade in sin BMW till en auktoriserad BMW-verkstad. Motorn i hans bil larmade om för hög temperatur med risk för kokande motor. Verkstaden läser av felkoden som säger att tempgivaren inte fungerar och byter således denna. Vad händer ? Jo motorn börjar koka och topplockspackningen går åt pipan. Det var nämligen inget fel på givaren - motorn var verkligen överhettad. Orsaken var en termostat som gett upp. Hade gått att byta för några hundralappar, men datorn kan naturligtvis inte räkna ut detta. För detta krävs en mekanisk undersökning. Behöver jag nämna att han aldrig mer anlitar denna tjusiga serviceanläggning med sina blankpolerade golv och sina "servicetekniker". Nu är det Bosse på hörnet, en bilmekaniker med gedigen kunskap om hans märke , men framförallt ett tekniskt/mekaniskt sätt att tänka som får sköta om hans bil. Och detta utan blankpolerade golv. Hoppas du får ordning på bilen, men var uppmärksam på hur verkstaden resonerar och våga ifrågasätta
av JeppeK
Undersökte själv och efter lite googlande och undersökande visade det sig att det är vakuumpumpen som är sönder, den delar säkring med lambdasonderna, det var säkringen som heter HEGO Sensors som hade gått inte ECM det var fel av mig.
Justera VVT drevet

Hej Har jag tolkat det rätt att om adaptione[…]

ljudet av ett dött batteri?

Köpte mig ett tungt och enligt expediten br[…]

Saknar Android Auto

Det finns enbart Apple CarPlay att köpa m&oum[…]

Tack för info. Jag fegar nog ett tag till. Ho[…]