NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nicklasw
Hejsan!

Jag har en Volvo v50 2.0D -05 som det har hänt något knepigt med. Jag körde normalt med den stannade lät den gå på tomgången, sedan när jag skall åka iväg så hoppar bilen 3-4ryckningar sedan dör. Jag startar den och den går på tomgången men varvar jag den så dör den mellan 1200-1700rpm..precis som att den får lite soppa..

Efter lite felsökning, kollat säkringar (alla är hela).. Så gav vi oss på bränslesystemet det pumpas inte fram någon diesel till dieselfiltret.. Så min fråga till er här, vad kan det vara för fel? :idea:

Sitter det en förtrycks pump i tanken på min Volvo v50 2.0D årms: 2005
Jag har läst på lite forum och det vanligaste är tydligen att tändningslåset och pumpen i tanken går sönder, men sitter det någon pump i tanken på min 2.0D ?

EDIT: jag har tagit och vikt upp baksätet och kollat i hålet som är där..Och det går kablar där men jag ser ingen pump!

//Nicklas
Sitter ingen förpump på dessa. Du har troligvis en luftficka / läcka i bränslesystemet , kolla så du inte har läckage på själva dieselfiltret då dessa ibland spricker och börjar suga luft utan att bränsleläckage syns, starta bilen på tomgång och kolla de genomskinliga slangarna efter luftbubblor , mycket luft hela tiden = den suger luft nånstans , nån bubbla då & då är ok.
Påminner om EGR problemet jag hade, vid stopp i korsningar så svarade inte bilen på gas och motorn dog + svårstartad, fick pumpa på gaspedalen som en idiot innan man fick uppvarvtalet. Många 2.0D tillverkad före hösten 2006 har haft problem med EGR pga svag reglermotor. Mitt tips är att kolla EGR.

Du påstår iofs att det inte kommer fram bränsle så det kan ju vara nåt annat. Kolla felkoder !
Tjenare, då jag har samma problem kan jag hoppa på den här tråden. Att när jag stannar i korsningar så dör bilen när man ska köra iväg igen, motorn slutar varva vid 1500-1800 varv och man pumpar på gasen så kommer den igång igen.

Jag har precis varit ute och läst av felkoder.
Dessa koder fick jag fram.

-------------------------------------------------------------------------------

P2584: Fuel Additive Control Module Requested MIL Illumination

0002: Fuel Volume Control Valve. Faulty Signal

2585: Additive Dosing Module (ADM). Faulty Signal

0092: Fuel Pressure Control Valve. Signal Too High

Denna kod har nog inget med detta att göra:

242F: Particle Trap.Blocked

-------------------------------------------------------------------------------

Volvo V50 2.0D, tillv. 2006, februrari.

Detta fel har kostat mig åtskilliga tusen på felsökningar hos Volvo och mindre bilverkstäder men ingen hittar något konkret. En volvoverkstad TRODDE att det kunde vara en givar som sitter på högtryckspumpen men den gick inte att byta, så jag skulle få köpa en ny pump som kostar ca. 10500:- plus arbetet att byta den. Men det är för mycket pengar för att kanske lösa det..

Vad skulle det kosta att byta EGR ventil ? Går det byta själv om man köper en begagnad ?
Att bilen slutar varva runt 1800RPM har med partikelfiltret och ADM att göra. Är DPF fullt så kan man få mycket problem.

Sedan finns det även felkoder för bränslet å dessa är nog väldigt avgörande (OM dem nu är aktiva, dvs konstanta fel).

Nollades alla felkoder nu när du fick dem utlästa sist? Kan vara bra att göra en återkoll och se om det är samma felkoder som kommer upp igen eller inte.

Men om du läser lite ang. partikelfilter på diverse forum så märker du att partikelfiltret kan spöka till det rejält.
Jag har haft det här felet i ca 1.5år nu och som sagt haft in bilen på felsökning flertalet gånger, och två gånger i samband med intervall service och då har dom kollat partikelfilter och det är inte förräns idag som jag har fått felkod på det.

DPF är det partikelfilter ?
Vad är Additive Dosing Module för något, vart sitter den, vad gör den, går det felsöka den genom att mäta spänning, motstånd, ström ? Vad är det som ger ADM signaler, eftersom den visade faulty signal?

Jag har inte fått något papper på vilka koder som har hittats och jag antar att koderna raderades. Jag radera dom inte nu idag iaf.

Var ute och provade nu om det var EGR ventilen som spökade genom att dra ur pluggen och provkörde, men bilen gick sämre och jag fick samma problem iaf. (Läste det i en annan tråd här på jagrullar)
Du har troligvis slut på additiv och ett igensatt partikelfilter , fyll på additiv , nolla räknaren och be dom köra en tvingad regenerering alternativ så skruvar du av filtret och tvättar det med avfettning och högtryckstvätt mot flödesriktningen.
Additivet har blivit påfyllt under servicarna och rengörningsprogram har körts. Har beställt ett nytt partikelfilter från skruvat.se som ska komma till veckan, sen får jag kolla om additivet är slut på nästa service. Bilen har ju gått 17000 nu så det var väl dags för en ny.
Jag har nu varit in med min v50 på verkstad där dem konstaterade att det var en packning för dieselfiltret som gått sönder och tog in luft rejält. Samt att EGR-Ventilen kunde ha gått åt pipan, Dom testade att radera felkoderna då egr'n hade givit ut en felkod, men visade inga tendenser på fel.

Innan jag lämnade in bilen på bilverkstad så pratade jag med Volvo och dem trodde att det var högtryckspumpen som gått sönder och den skulle gå på 10500:- samt att man lär byta kammrem och den skulle gå på ca 1500-3000:-, plus arbete satt det hade nog landat kring 15-18000:- OM det hade varit det felet men nu hade jag riktigt tur att det bara var en packning till diesel-filtret som gått och ev EGR-Ventrilen :lol:

För övrigt så fyllde jag på additiv för ett tag sedan på volvo verkstad det gick på 2230:- med arbete!
Fick samma problem med min bil idag, larmar på samma fel. Startade bilen körde runt huset å backade ner mot garaget å packar in lite grejer sen börjar den gå ojämnt och hosta tillslut så dör den. Samma felkoder som eriksson85.
Känns långsökt filtret börjar suga tjuvluft bara sådär utan att man rört. Dock Var de ju faktiskt mycket luft i bränsleslangen och jag provade sög i returledningen men kom då bara diesel tyckte ja.

Från en "kompis" :-D ✅ Du har a[…]

Har dykt upp ett par lågprisbilar till nu.[…]

Men för alla behörigheter gäll[…]

Går den i fem sekunder för att sedan st[…]