NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Är i begrepp att byta ut min gamla trotjänare, en Volvo 850 95:a som jag haft i 13 år nu, och jag har väl i princip bestämt mig för att det är en Volvo V50 som gäller.

När jag tittar på hur priser och så ser ut, så tycker jag att för ca 150000 så ska jag (hos bilhandlare) kunna få en 09-11 års modell med max 6000 mil på mätaren.

Det jag är mest fundersam över är sedan motoralternativ och utrustningsalternativ.
Jag har läst en hel del annonser, men jag kommer på mig själv med att inte riktigt lita på att det alltid står rätt, även om det är seriösa handlare.

Så, vad finns det på motorsidan (när det gäller bensinare):

* 1.8F (125 hk)
* 2.0F (145 hk)

Fler?
Finns för dessa årsmodeller både med och utan etanol-motor?
Jag har sett Drive-emblem på en del bilar som jag tror är bensinare, men jag trodde Drive var någon diesel-specifik "finess". hur ligger det till?

På utrustningssidan så är det väl i princip tre "paket", Kinetic, Momentum och Summum.

Vari ligger de stora skillnaderna?
Det jag noterat (som för mig har betydelse) är att man i Kinetic inte har parkeringshjälp bak, vilket man har på de andra. Även att Summum har elsäten och infällbara backspeglar, vilket inte är något jag vill betala extra för.

/C
2.0F ersatte 1.8F så det är egentligen samma bil men du får ca 20 hästar till.
Drive används både för 1.6Diesel och för Flexifuelbilarna i Volvos broschyrer.

Parkeringssensorerna bak, regnsensorn och xenonljusen, dimljus fram och larm är väl de större punkterna som momentum ger
Kolla in Kvarndammen. Lika säkert att köpa där som hos en vanlig bilförsäljare. Bilen är oftast bättre "beskriven" där än hos en vanlig bilhandlare. Jag köpte min där för drygt 40 tkr under listpris. Sedan så tycker jag att du bör välja minst Momentum alternativet. Jag har Summum men tycker att det räckt med Momentum. Läderklädsel ingår i Summum om man nu gillar det. Kall om röven på vintern innan stolsvärmen hunnit sätta i gång och varmt om sommaren. Jag tror att Momentum har det litet bättre "ljudsystemet", High Performance (tror jag att det heter). Diesel, bensin eller E85 får du väl räkna på och bedöma själv vad som passar bäst för din ekonomi. Att köra på E 85 är ju ganska lönsamt just nu i förhållande till bensin.
Costanza skrev:
Så, vad finns det på motorsidan (när det gäller bensinare):

* 1.8F (125 hk)
* 2.0F (145 hk)
Fler?
Finns för dessa årsmodeller både med och utan etanol-motor?
Jag har sett Drive-emblem på en del bilar som jag tror är bensinare, men jag trodde Drive var någon diesel-specifik "finess". hur ligger det till?
/C
T 5:an.

2009 fanns också 1.6 (100 hk), 2.0 (145 hk), 2.4 (140 hk) och 2.4i (170 hk).
Ok. Tackar för infon.
Det jag kännt vara rätt nivå för mig är en 2.0F Momentum MY10, och det tror jag fortfarande.

Och ja, Kvarndammen kan vara ett alternativ, men i alla fall här i Linköping brukar inte utbudet av V50 vara så stort.

/C
MatsO skrev:Inget ljudsystem ingår i utrustningspaketen utan de är alltid tillval
JO, minst Performance ingår.
KKR skrev:
MatsO skrev:Inget ljudsystem ingår i utrustningspaketen utan de är alltid tillval
JO, minst Performance ingår.
Inte i något utrustningspaket. Du får ingen förändring av stereo om du väljer ett utrustningspaket.
Däremot så ingår performance i en standardbil

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]