NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan!
Ny på forumet men har hängt här ett tag och försökt läsa mig till mycket men vill ändå ställa lite frågor och samtidigt be om råd och tips.
Väntar tillökning och det blir då kombiköp snarast, efter många om och men fick jag igenom att V50 är ett bra och prisvärt alternativ.

Budgeten ligger på absolut max 120.000 men vi försöker sikta in oss på 100.
Jag har kikat in mig lite på olika paket och har hittat några enstaka Momentum i min prisklass, och anledningen till 08 eller nyare är pga faceliften som kom där.

De senaste dagarna har jag mer och mer börjat fundera på vilken motor man ska ha. Det är absolut ingen värsting vi är ute efter, 1.8F skulle duga utmärkt men jag ser även många 2.0D i samma prisklass.
Användandet är som sådant att det blir drygt 3-4mil varje dag till och från jobb, motorväg. Kommer dock bli mer stadskörning framåt höst/vinter då vi flyttar inåt Bromma.
På helgerna vankas det besök hos svärföräldrar, vänner eller allmän roadtrip. Så där bör vi nog komma upp i 8-10mil/helg, max.
Och max 6 gånger per år, en "längre" resa till mina föräldrar som bor ca 35mil bort enkel resa.

Är det lönt att satsa på en diesel med tanke på hur bilen kommer användas? Eller ska vi försöka hitta en ren bensinare alternativet flexifuel?
Och hur är det med miltalen? En kärra som gått 10k mil med komplett servicebok i gott skick bör väl överleva några år till utan större missöden?
Hoppas jag fick med allt nu, och att jag inte babblar för mycket strunt.
Tack på förhand!
Martin
Den enda dieseln från dessa årsmodeller är D5 som är värd att satsa på troligen kan den ligga över din budget, övriga dieslar från dessa årsmodeller bör undvikas pga partikelfiltret som ger väldigt dyra servicekostnader!
jumu01 skrev:Den enda dieseln från dessa årsmodeller är D5 som är värd att satsa på troligen kan den ligga över din budget, övriga dieslar från dessa årsmodeller bör undvikas pga partikelfiltret som ger väldigt dyra servicekostnader!
Okej, ja jag vill hålla bränsleförbrukningen på ett någorlunda minimum. Sitter idag med en Golf 3 från 94 som ska kasseras omgående, så sålänge jag hittar en V50 i rätt prisklass som dricker mindre än den är jag nöjd.
Men jag trodde partikelfiltret var något som var löst på senare modeller/äldre som gått ett par mil och genomgått service?
Verkar som om jag haft lite för bråttom gällande läsningen kanske. :)
StringerBell skrev:Kasta gärna ett öga på någon 2.0 bensinare.
För att det är lite mer hästar eller någon specifik anledning? Den kanske inte lider av lika mycket problem som 1.8/1.8F?
2.0D ska enligt volvo ha addativpåfyllning var 6000:e mil och partikelfiltret ska bytas var 12000:e.
Därmed kan det vara en bra affär att köpa en som har fått filtret bytt (ca 12000 för den servicen)

Jag jämförde en 2.0F mot min 12 år gamla V40 2.0T och det var så att man ville ha ett par cylindrar till i 2.0F för att hänga på.
grillchips skrev:
StringerBell skrev:Kasta gärna ett öga på någon 2.0 bensinare.
För att det är lite mer hästar eller någon specifik anledning? Den kanske inte lider av lika mycket problem som 1.8/1.8F?
Nej, bara att det är en "vanlig" bensinare utan de extragrejer vid service som dieslarna och etanol'arna.
grillchips skrev: Men jag trodde partikelfiltret var något som var löst på senare modeller/äldre som gått ett par mil och genomgått service?
Verkar som om jag haft lite för bråttom gällande läsningen kanske. :)
Problemet är inte löst för 08 el 09 snarare är det så att du kommer att ha problem med dessa efter att de rullat ett tag och samlat på sig en massa mil.
Du måste upp i nyare årsmodeller för att slippa det undermåttliga partikelfiltret som sitter i 08 och 09.
Om du satsar på en 1.6 D el 2.0D så har du extra kostnader vid var 6000:de mil, då 12000 mil och 24000 mil gräver stora hål i din plånbok, speciellt 24000 mil då även kamremmen skall bytas här har du nog en servicekostnad på runt 20 000 kr :-O) på en gammal bil.
Sedan har du en regenerering av partikelfiltret som återkommer beroende på hur du kör där förbrukningen ligger på upp mot 1 l/mil.
Bara ett gott råd: Tänk dig för innan du skaffar en diesel från dessa årsmodellerna.
Har själv ägt en 2.0 D -08 men bytte in den innan de större kostnaderna stod för dörren.
MatsO skrev:2.0D ska enligt volvo ha addativpåfyllning var 6000:e mil och partikelfiltret ska bytas var 12000:e.
Därmed kan det vara en bra affär att köpa en som har fått filtret bytt (ca 12000 för den servicen)

Jag jämförde en 2.0F mot min 12 år gamla V40 2.0T och det var så att man ville ha ett par cylindrar till i 2.0F för att hänga på.
Åhfasen. Ja, en turbo hade givetvis suttit fint men samtidigt är jag inte ute efter något jätteflådigt i motorväg. Fast jag kommer väl ångra mig, tillslut. ;)

StringerBell skrev: Nej, bara att det är en "vanlig" bensinare utan de extragrejer vid service som dieslarna och etanol'arna.
Det förstås. Verkar dock dåligt med enbart bensinare på begagnatmarknaden...
jumu01 skrev: Problemet är inte löst för 08 el 09 snarare är det så att du kommer att ha problem med dessa efter att de rullat ett tag och samlat på sig en massa mil.
Du måste upp i nyare årsmodeller för att slippa det undermåttliga partikelfiltret som sitter i 08 och 09.
Om du satsar på en 1.6 D el 2.0D så har du extra kostnader vid var 6000:de mil, då 12000 mil och 24000 mil gräver stora hål i din plånbok, speciellt 24000 mil då även kamremmen skall bytas här har du nog en servicekostnad på runt 20 000 kr :-O) på en gammal bil.
Sedan har du en regenerering av partikelfiltret som återkommer beroende på hur du kör där förbrukningen ligger på upp mot 1 l/mil.
Bara ett gott råd: Tänk dig för innan du skaffar en diesel från dessa årsmodellerna.
Har själv ägt en 2.0 D -08 men bytte in den innan de större kostnaderna stod för dörren.
Fy tusan! Då håller jag mig borta från dieslarna. Om vi klättrar förbi 08/09 i årsmod så sticker även prislappen iväg ganska ordentligt, och då skulle jag lika gärna kunna plocka ut en splirrans ny med lite rabatt via jobbet.

Tackar för alla råd och tips, försöker läsa på själv så gott det går men det finns alltid lite frågor.. :)
Jag äger en V50 2007 2.0D med 18.500 på mätaren. Jag tycker det är en kanon bra bil!

"Sedan har du en regenerering av partikelfiltret som återkommer beroende på hur du kör där förbrukningen ligger på upp mot 1 l/mil."
Ja, men bara under regenereringen som sker under ca 2-3mil.

Jag kör 2.5mil enkelväg till jobbet och våran V50 regenererar varje 40e mil. Bilen snittar 0.62l/mil vid varje tankning och det är väl inte mycket?
24.000milars service behöver inte bli så dyrt alls. Man byter ju inte partikelfiltret om det fungerar så då kan vi dra av ca 10.000:- direkt på den servicen. Varför byta nått som fungerar? Men förr eller senare så behöver ju filtret bytas.
Om man köper en bil som rullat mer än 15.000 mil så finns det typ ingen bra försäkring kvar för bilen, tex motorskadeförsäkring osv. Köper man då tex partikelfiltret från England som jag gjorde så kapar man materialkostnaden med 5000:- direkt. Sedan kan man låta en mindre verkstad (ej Bilia osv) göra jobbet om man vill.
Eller att serva den helt på en mindre verkstad som lämnar bra garantier osv.

Låt sig inte skrämmas att det är en massa problem å dyrt med partikelfilter.

Ang. additiv så skall det fyllas på var 6000e mil och kostar ca 1000:- extra så det är ju inga större summor.

Vi bytte från en Volvo V70 GLT 1998 till V50 2007 2.0D och har minskat bränsleförbrukningen med över 3dl per mil. Det blir mycket pengar det.
Man måste alltid jämföra med vad man byter från och se till kostnaderna för det, inte för hur det kan bli osv.

Du kan ju alltid åka till tex Bilia å fråga dem vad det kostar att serva en V50 2.0D vid respektive miltal som är av intresse och jämföra med en annan modell osv.
Jag är imponerad timebandit om ditt egenhändiga arbete med partikelfiltret men alla är ju inte lika teknisk kunnig som du gällande detta problem utan får vända sig till verkstäder och priset springer upp ganska raskt.

Litet exempel på vad som händer om man underlåter servicen på 2.0 D http://www.vibilagare.se/reportage/volv ... fard-36781 finns även en tråd på forumet http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a
Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]

Vilken ratt? 240

Hej på er. Har en VOLVO 245-833 GL 1993. Nu […]

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]