NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dieselputte
Tog loss mina innerskärmar häromdagen vid hjulbyte och ett råd är att ta bort de bakre innerskärmarna och rengör upptill. På min bil var det tjockt med fuktig dynga som täckte både plastskärmen och insidan av karossen/skärmkantens övre insida. Fuktig dynga som ligger kvar där länge blir nog bra grogrund för rost.
Av en ren slump var jag ute i garaget precis, bilen hade stått i några timmar, där var en bra pöl från precis bakom framhjulet, kanske avrinning från dynga, duggade bara lite när jag tidigare körde. Och härom veckan när jag tittade in till garagegrannen så låg det en hög med jord/dynga som han rensat väck efter att han tagit bort en främre innerskärm (inte Volvo dock). Så kanske läge att göra en rensning.

Någon som har koll på om rostskyddet som sitter på "från fabrik" i hjulhusen kan bli skadat om man tar bort innerskärmarna? Om man bör applicera något efteråt?
Måste ändå ta bort främre innerskärm av annan anledning.
Främre innerskärmarna fick jag inte bort helt, det krävs lite våld och jag vågade inte ta i för mycket (fick känslan att de sitter fast uppifrån från motorrummet?), men jag fick lös de så pass mycket att jag kunde känna med handen innanför samt spola. Inget rostskydd som förstörs vid demontage.
Bakre var lätta att få bort, lit bök att sätta tillbaka, det är en tillhörande del framför innerskärmen som skall klickas fast nedtill och det var bökigt på höger sida.
Puffar igång tråden igen... Har vid senaste biltvätten upptäckt en liten bubbla på vänster framskärmskant :( . Inget genomslag i synlig och åtkomlig lack. Min fråga är om det skulle gå att åberopa rostskyddsgarantin?

Jag är noga med min bil, tvättar på normalt vis varje vecka i stort sett. Det kan väl ändå inte vara meningen att man ska behöva montera ner innerskärmar för att Volvo ska anse att man skött lackunderhåll och tvätt korrekt.

Någon som haft liknande och varit i kontakt med Volvohandeln?
av specos
hur gammal är bilen?

Garantin gäller för genomrostning:
Med genomrostning avses ett genomgående hål i karossen orsakat av rost inifrån eller underifrån till följd av tillverknings- eller materialfel.

Så jag tror att jag redan nu kan säga att garantin inte kan åberopas.
Det är en 04a, finns rostskyddsgaranti kvar till 2016. Det är rost inifrån / underifrån som jag inte kunnat förhindra annat än då på regelbunden basis demontera innerskärmarna.

Om jag låter det rosta hål även i lacklagret får det väl ändå anses vara misskötsel och svårt att åberopa garanti.

Jag anser att denna skada är inifrån och en följd av konstruktions- eller tillverkningsfel. Hur skulle jag som ägare annars med normalt underhåll ha kunnat förhindra detta?
Lågmilad 850 på auktion...

Dom där flagnade ju i bilhallen. Länge s[…]

Felsökning el-fel HJÄLP

UPPDATERING När vi mäter cem-high/vit […]

VOC Service

Troligen back up batteri byte och en uppdatering a[…]

V90 D5 CC - skillnad på motor MY?

Det man bör veta är att D5orna hos SPA h[…]