NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stylla
Jag har insett efter att läst tidigare trådar här på forumet att jag måste byta drivaxel på min V50 T5 MY06

Det vibrerar vid acceleration och det är förmodligen höger sida som är dålig. Såg nämligen att det har stänkt lite olja runt drivaxeln när jag bytte däck i höstas och nu när jag bytte däck igen hade den inre damasken gått sönder.

Vad jag undrar är:
Räcker det att byta på högra sidan? Är det något annat som bör bytas samtidigt? Tyckte jag läste något om motorkuddar.
Bilen har förövrigt sänkt sportchassi från fabrik och har aldrig varit trimmad.
Användarvisningsbild
av s80
Pratade med mechanum i göteborg om vad dom tar för enbart montering av drivaxlar

12000kr (!) och det är utan delarna!
av stylla
Rejmes i Örebro (volvoverkstad) tar 9700 kr för material och arbete för båda drivaxlar. 5000 kr för höger sida (4100 kr material)
Användarvisningsbild
av s80
Det gäller nog att kolla upp priserna rejält eftersom de olika verkstäderna har sådan nivåskillnad i pris på byte av drivaxlar
Användarvisningsbild
av Blixnabb
Med tanke på problemen med drivaxlarna så skulle inte jag valt en beg, om jag inte gjorde jobbet själv för då "kostar" inte jobbet något.
Risken finns att en firma vill ha en högre timpeng eller lägger på extra tid (för strulet) om du kommer med beg prylar.
av stylla
Då köper jag nya istället för 4100 kr (hos volvo)
Är det något annat som kan vara lika bra att byta (som inte kostar en förmögenhet) med tanke på att det vibrerat

Finns säkert en kortare rem att köpa. […]

B230fk saknar kraft

Jag tycker inte den verkar stiga med laddtryck hel[…]

…När den femstegade lådan inf[…]

Tack för detektivarbetet, vad gött jag h[…]