NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har nu när temperaturen sjunkit en bit under nollgradigt börjat hör ett vinande ljud från höger passagerar sida.
Dock hörs bara ljudet när jag närmare mig hastigheter över 80 km/h.

Nu till det som gör det hela lite underligt, ljudet försvinner helt om jag stänger av kupé fläkten.

- Det jag har gjort är att synat lister runt backspeglar, framrutan samt sidofönstret utan synliga fel.
- Har under färd försökt känna ifall det "blåser" in någonstans. Provat att stänga olika luftintag samt köra fläkten på olika hastigheter.
- Bilen har upprepade gånger stått parkerad längre stunder i varmgarage.
- Har sökt runt på forumet efter liknande fel och endast hittat en person som beskriver samma fel, särskilt med det där om att stänga av kupéfläkten.

Vill väll säga att det inte är några andra missljud så som att det skulle vara kupéfläkten som låter utan att visslande stormande ljud.
För kan sätta igång kupéfläkten på max stillastående eller vid ex 50 km/h utan att höra ljudet.

Bilen vi pratar om är en Volvo V50 2009 1,6 drive S/S
Samma på min V50 -10.
Låter så när jag kör ner all luft på golvet och fläkten går för fullt.
Låter som att luftkanalerna är för små till det luftflödet.
Ljudet förstärks när man kommer upp i hastighet ca 70-80km.
HAr vært borti att man kan få visslande ljud om luftutsläppen på "mitten", altså dom 4 som blåser mot kroppen, er igjenstängda med spjellen. Altså med dom små vreden som man kan öppna och stänga var enkelt av dom fyra individuelt med. Prova att öppna dom helt opp.
Löste mitt fel.
Själva felet är att det blir övertryck i bilen när luft trycks in pgr av fläkten. Luften pressas ut i mitt fall ifrån höger dörr och skapade ett vinande ljud.
Längst uppe i själva böjen där gummi listen går längs taket och sedan ner emot b-stolpen. Gummilisten jag pratar om alltså den list som sitter fast i dörren och omsluter fönsterrutan.
Jag lackade ur ordentligt en dag då jag inte körde och började trycka frenetiskt under bilfärd på gummilisten och efter att pressat allt vad jag hade uppåt längst uppe till höger klickade listen till och ljudet försvann.
Varför jag inte lyckats trycka upp listen förut kan nog bero på att under hela den här tiden då missljudet har funnits har det varit minusgrader.
Tror att listen suttit fast pgr av is.
Tack för detta svaret!!!!!!!

Har haft min bil (v50)my11 på servis utan att dom har kunnat fixa vindbruset från förardörren, har varit monsterirriterad pga ljudet.

Jag märkte oxå att det tjöt över 80 km/h.......Men droppen var när det tjöt när bilen stod stilla.

Gick ut ikväll och testade trycka upp gummilisten som sitter vid förar rutan maxade fläkten och hörde hur ljudet blev mycket mycket mindre.

SKÖNT!!

De finns bara va ja sett viva performance, och dom[…]

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]

"Limp home mode" ?

Slutet av 2010 har jag för mig D3 kom till […]

Nästa påfyllning idag. Körsträ[…]