NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av EvaR
Jag är nybliven ägare till en V50 och har två frågor som försäljaren inte visste svaret på. OK, ska jag vara ärlig kom jag på fråga två senare, så han fick aldrig chansen.

Fråga ett: kan man lämna hundar i kombiutrymmet med rörelselarmet på utan att det går? Försäljaren rekommenderade att avaktiverade det men var osäker på om rörelsedetektorn nådde dit.

Fråga två: jag tar ut hundarna ur bilen och går en sväng men vill sedan sätta in dem i bilen utan att köra iväg, dvs låsa bilen med hundarna i. Alltså låser jag upp bakluckan och släpper in dem. Måste jag då slå på motorn eller bara tändningen för att avaktivera larmet? Det verkar hur som helst vara en krånglig hantering.
Användarvisningsbild
av hollan
fråga 1 du har en rörelsesensor i bagaget sitter i bakant av innertaket så ja larmet lär gå om hunden rör sej
fråga 2 vet ej har inte hund själv så har aldrig tänkt tanken ens du får helt enkelt prova
finns det larm i bilen by the way? sitter inte där som standard kommer först i momentum har du en röd diod som blinkar mitt på instrumentpanelen när bilen är låst har du larm annars inte
Användarvisningsbild
av Camel
Om du väljer "Nedsatt skydd" i menyn avaktiveras både rörelsesensor och lutningssensor (om det finns). Man kan ställa in så att man får en fråga varje gång bilen stängs av. Då räcker det att välja Ja/Nej med Enter resp. Exit knapparna. Skyddet är nedsatt tills nästa gång motorn startas och då visas "Fullt skydd" på displayen. Man kan alltså låsa upp och återigen låsa bilen utan att det nedsatta skyddet avaktiveras så länge som motorn inte startas. Detta gäller iaf de senare MY. Är din V50 ny?

Ur instruktionsboken:
Spoiler »
av EvaR
Min bil är helt ny. Jag hämtade den i måndags och håller fortfarande på att lära mig allt. Det låter ju helt perfekt att slippa tänka på larmet förutsatt att jag larmar av. Jag hade börjat fundera på om rörelselarmet gick att avaktivera permanent men då behövs det inte.
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?