NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jojjeborre
Bilen är en V50 T5 my 04

När jag skulle parkera på jobbet nu på morgonen så får jag inte nycklen ur tändningslåset. Den stannar mellan läge 0 och 1 så att intstrumenpanelen och mittkonsolen lyser. Var ju inte mycket annat än att lämna den olåst och hoppas att batteriet inte är urladdat kl 14.00 när jag ska åka hem.
Någon vänlig själ som har ett snabbt svar på vad det kan vara för fel... Tack på förhand

/ Johan Johansson
Användarvisningsbild
av SvenB
Knight8806 skrev:Lämnade du din V50, med dörrarna olåsta och nyckeln i tändningen? :-O)
Vad var alternativet? Men frågan är om man har Volvoassistans, kan man anlita den vid sådana här fall?
Användarvisningsbild
av Knight8806
Han kanske kunde ha bilen under uppsikt från sin arbetsplats.... :?:
Vad var alternativet? Men frågan är om man har Volvoassistans, kan man anlita den vid sådana här fall?
KKR - Varför vill du anlita Volvo assistans? Bilen går ju fortfarande att köra? Du kör den till närmsta Volvo-verkstad.

Arbetaren & KKR - Nu menar jag naturligtvis i fallet då bilen skulle ha blivit stulen. Det beror på vilket försäkringsbolag man har, men om vi tittar på Volvias villkor så står det:

"När bilen lämnas skall den vara låst.
Nyckeln till bilen ska förvaras aktsamt. Nyckeln får inte finnas i eller i direkt anslutning till bilen. Vid försummelse höjs självrisken med 10 % av skadekostnaden, dock lägst med 5 000 kr."

Att lämna bilen i det skicket kan också tolkas som grov vårdslöshet enligt Volvias "Aktsamhetskrav", därmed kan ersättningen i värsta fall utebli.

Källa: (http://www.volvia.se/lv/download?p_file_id=9740)

Trygg-hansa skriver så här:

"Förvaring av nycklar, nyckelkort eller liknande
När du lämnar fordonet ska nyckeln tas med. Nyckeln till låset får inte förvaras eller gömmas
i eller i närheten av fordonet och ska i övrigt förvaras på ett säkert sätt. Nycklarna får inte ha
uppgift om namn, adress eller registreringsnummer."

Källa: (http://www.trygghansa.se/SiteCollection ... 0Motor.pdf)

Jag tror de flesta försäkringsbolagen har samma policy, men som svar på era argument: Nej, man lämnar inte bilen i det tillståndet.
av jojjeborre
Fick slita i ratten som en galning, sen ficka jag ut den. Varit med om att det kan vara svårt att få i nycklen p.g.a. rattlåset, men inte ur! Pumpade i lite elektronik-spray så får vi se hur länge det går. Självklart hade jag bilen "på landet" och bevakad parkering på jobbet, hade inte lämnat den så uppe i 08-området precis :)
av TwoTimes
Hade det symptomet för ett tag sedan, kommer dock inte ihåg vad jag gjorde för att lösa problemet, vet dock att väntar du en stund så kan du ta ur nyckeln, ca 5 min.
Felkod

.. Har en 8mm slang som hänger löst fr[…]

Felkod B5

Läste denna tråden och tyckte att det […]

Fullt normalt skulle jag säga med den informa[…]

..Så du tror inte att tändspolen kan […]