NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pippolei
#585430
Hej alla.

Idag när jag vart ute och körde så blixtrade det till rejält
och sen så slocknade ena halvljuset.

Jag tog ut lamphuset och tog bort den trasiga lampan, det var glassplitter i hela lamphuset.

Nu kommer mina frågor till Er:

Jag tog även ut den röda dosan (som jag antar ger rätt spänning till xenonlampan) och lät strömsladden som går in till den röda dosan hänga löst i lamphuset.
Jag tänkte det kunde vara så tills jag skaffat en ny lampa.

Är det någon risk att det händer något eller bör jag sätta tillbaka den röda dosan och sladden i den?
Och hur viktigt är det att byta båda lamporna på samma gång?

Kan det vara något elfel som fick lampan att gå KABOOM?
För jag har inte märkt av att ljuset blivit svagare eller fått annan färg.

Tacksam för alla svar och funderingar!
av CrossFireX
#586156
Nej, det borde inte vara något problem med att låda sladden hänga där. Bara den inte kan orsaka kortslutning.

Detta var ju onekligen intressant att den exploderade. Är lampan lika gammal som bilen, eller har du bytt? Fabrikat på lampan? TROR inte det borde vara något elfel, med tanke på att lamporna klarar lite över 20 kV. Var det i början på åkturen den small? "Bubblan" är under högt gastryck, blir den skadad (spricka etc) vill gasen expandera vilket leder till att den "exploderar", speciellt när den är påslagen och varm. Att röra lampan med fingrarna kan också orsaka att den spricker eller skadas förr eller senare.

Att byta båda lampor samtidigt är ganska viktigt om du tycker ljus är viktigt. Byter du inte samtidigt, lyser den ena lampan starkare än den andra och färgtonen kan skilja. Att lampan blir svagare märker du inte förrän du ploppar i nya lampor. Då kan man se en klar skillnad! :)
av Pippolei
#586313
Tack för svaren!
Jag har beställt 2st nya lampor så det blir till att spara den som sitter i bilen som reservlampa.
Jag tror lampan var lika gammal som bilen (7år :lol: ) för det var phillips original lampa.

Det var inom de första 2 min på bilturen som det blixtrade till så in i h-vete innan den slocknade och
jag har precis börjat använda halvljuset sen ett par veckor tillbaka (kör med dimljusen så länge det går)
Användarvisningsbild
av Vojje
#586345
Pippolei skrev:
Det var inom de första 2 min på bilturen som det blixtrade till så in i h-vete innan den slocknade och
jag har precis börjat använda halvljuset sen ett par veckor tillbaka (kör med dimljusen så länge det går)
Du är ett föredöme som inte använder halvljuset tillammans med dim :P .
av Pippolei
#586477
Hehe det ser ju för jävligt ut med lite blåa xenon halvljus och gulaktiga dimljus!

Men jag skulle inte kört med både och även om det var samma kulör.
Plus att man spara ju lite på xenon lamporna som inte är gratis, men det spelar ju iofs ingen roll
om de exploderar sådär utan anledning... :*O/
av CrossFireX
#586680
Just därför jag installerade DRL, för att spara på xenon ;)

Köpte du Philips, var i så fall? 950 SEK för två lampor är ganska "billigt" :)

EDIT: Tänkte på att du inte har D1S? Jag har D1S, vilket är dyrare :(
av Pippolei
#586686
Hehe jo jag vet att jag kom undan hyfsat billigt, men jag känner ändå mig lite "rånad".
Jag köpte de av en firma i växjö trakten.

Jag har en MY05 som har d2s sockeln.
Jag vet inte om eller när de bytte sockel på v50.
Kanske vid första faceliften?
Användarvisningsbild
av Vojje
#586694
CrossFireX skrev:Just därför jag installerade DRL, för att spara på xenon ;)
Kul att varselljus blivit på mode igen. Fanns redan på 70-talet, då helst med gult sken :lol: .
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]

D4 VEA dricker olja

Hur har det gått för dig?