NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jeg har en V50 1.6D (2009 modell) som er 3 år gammel.
Km stand er 37.000 km

Jeg tok service nå og denne kom på over 8800 NOK !!!! Dette var hos en Volvo-forhandler/verksted.
I tillegg til vanlig service hadde de byttet luftfilter, brenselfilter og påfylling av additivtank. Jeg fikk beskjed om at dette måtte skiftes etter 60000km ELLER 3 år. Og da dette var en 3 års service så måtte det gjøres.

Har nå snakket med en annen Volvo-forhandler og de sier at bytte av luft/brenselfilter og påfylling av additivtank ikke skal utføres før 60000km, og at servicen ikke skulle koste mer enn litt over 4000 NOK.

Hva er riktig? Har min Volvo-forhandler lurt meg eller tatt feil?

(Jeg skulle selvfølgelig ha sjekket dette FØR servicen ble tatt - men man lærer så lenge man lever.....)
Vissa servicepunkter, t.ex kamremsbyte/oljebyte har både körsträckeintervall och/eller tidsintervall, vilket som inträffar först. I ditt exempel verkar det vara nåt lurt. Luft och bränslefilter borde väl rimligen bytas utifrån antal körda mil. Att Eolys/dieseladditiv ska fyllas efter 3000 mil har jag aldrig hört talas om. 8800 NOK !! Det är ju på gränsen till kriminellt, enligt mig
Gourmand skrev:Vissa servicepunkter, t.ex kamremsbyte/oljebyte har både körsträckeintervall och/eller tidsintervall, vilket som inträffar först. I ditt exempel verkar det vara nåt lurt. Luft och bränslefilter borde väl rimligen bytas utifrån antal körda mil. Att Eolys/dieseladditiv ska fyllas efter 3000 mil har jag aldrig hört talas om. 8800 NOK !! Det är ju på gränsen till kriminellt, enligt mig
Takk for svar!
Ja - prisene her i Norge er kriminelle! Det blir nok en tur til Sverige når neste service skal tas.
Jeg skal sende en email til Volvo Norge for å få en forklaring på dette - og så blir det en ny diskusjon med min Volvo-forhandler :evil:
Hej!

Jag ska nu göra samma service som du då min V50 1.6D gått 6000 mil. Jag har två prisuppgifter för denna s.k. underhållsservice. De byter ju lite fler filter och fyller på additiv m.m.

Bra bil i Göteborg (Volvo Center) tar 6000 SEK och Mechanum tar 6900 SEK.

Mvh Jonas
jonvon01 skrev:Hej!

Jag ska nu göra samma service som du då min V50 1.6D gått 6000 mil. Jag har två prisuppgifter för denna s.k. underhållsservice. De byter ju lite fler filter och fyller på additiv m.m.

Bra bil i Göteborg (Volvo Center) tar 6000 SEK och Mechanum tar 6900 SEK.

Mvh Jonas
Kolla landvetter biltjänst (auktoriserad volvo verkstad), skulle förvåna mig om de tar över 5000kr.

/Martin
installera dragkrok

På exempelvis XC70 2012 ska det till tv&arin[…]

Låscylinder

Men får man löst cylindern när den[…]

Hej jag har problem med att min srs lampa lyser oc[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Jag har en P8 -23 och upplever inga av dessa probl[…]