NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gnisten
När jag kopplar på AC:n i bilen och låter autoklimat styra, så blåser det kraftigt, men det verkar inte bli speciellt svalt i bilen. Om jag ställer in något mellan Lo-22°C så märks det knappt någon skillnad. Det är AC:n av den bifogade bilden.

Gör jag något fel eller det en vanlig brist i den här modellen? Jo, jag har läst manualen..... 8)

Bild

AC:n i den gamla bilen (SKODA OCTAVIA 1.8 20v årgång-98) fungerade mycket bra och det blev väldigt svalt och skönt en varm sommar.
Användarvisningsbild
av SvenB
Du har ju ingen AC utan en klimatanläggning. Det är inte hur kall luften blir du ställer in, utan vilken temperatur du vill ha i kupe´n. Men eftersom du har en MY-10 så har du kanske garanti kvar. I så fall, eller kanske ändå, låt verkstaden mäta upp temperaturen. Förresten tycker inte jag att man någonsin skall stänga av en klimatanläggning. Den mår bäst av att vara igång sommar som vinter.
av Gnisten
Ok, tack för svaret Sven

Jag ska låta den vara på.. :oops: ....ska kolla läget. Varför står det AC på panelen annars? Är inte AC det samma som en klimatanläggning....vad är skillnaden?
Användarvisningsbild
av SvenB
I en bil med AC får du reglera kylan själv. Anläggningen känner inte av temperaturen. I en bil med klimatanläggning ställer du bara in gradtalet så håller det sig själv sommar som vinter.
Senast redigerad av 1 SvenB, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av nikco
Det finns ju även inställningar att göra i bilen hur fläkten ska agera.
Och normalt sätt brukar man köra på 22 grader. Och slänger du på 16 på ecc'n så kommer ju fläkten dra igång på högvarv för att senare sakta in ju närmare den kommer till estimerad temp. Vet inte om det har något med det att göra.
av Gnisten
Den beter sig precis som du beskriver nikco, bara det att det verkar inte som om temperaturen sjunker......men jag har tyvärr inte åkt tillräckligt länge med anläggningen påkopplad........

Jag vet bara vilken skillnad det var om man jämför med SKODAN (Det förklarade du Sven.... :wink: )
Användarvisningsbild
av StringerBell
Gnisten skrev:Om jag ställer in något mellan Lo-22°C så märks det knappt någon skillnad.
Du har definitivt något fel på anläggningen om du låter den stå på Lo och inom 10 sek inte märker att det börjar blåsa riktigt kallt.
Användarvisningsbild
av CabBO
Kör igång bilen så den blir varm. Sen kör du på gradantalen i botten på hi, dvs mer än 26 grader. När du fått varmt i bilen så drar du ner graderna till low så långt det går. Då känner du om det kommer kalluft. Detta är bra att göra då och då under vinterhalvåret för att hålla ECC i gång med packningar mm.

Tack för alla svar. Har kontaktat bilia an[…]

AWD-bekymmer

VI tog lös haldex-styrdonet DEM. En indikatio[…]

nackdelar med Running Boards

nackdelen är att när man öppnar d&o[…]

ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]