NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StefanWR
Hej!

Funderar på att lägga på ett lackskydd
på min 3 månader "gamla" V50 1,8 Kinetic Titanium.

Finns det någon här som har erfarenheter av det?

Och vad i så fall ska man välja?

Fick ett tips om ngt som heter Tefcar och att det skulle vara ett av de bättre lackskydden på marknaden enligt en oberoende kunnig person.
Vad jag förstår så är det som teflon, "skiten" fäster inte på lacken.
Samt att denna behandling täpper till de mikroskopist små porerna i
lacken.

Visst halva nöjet med en ny bil
är ju att vårda den, se till att den
håller sitt fräscha elegans både
invändigt som utvändigt.

Tacksam för lite råd och synpunkter innan jag bestämmer mig.
Vet att det lär kosta i en liten slant, men kan
ju vara värt pengarna om man vill ha en extra fin
glans som varar längre än vanlig hand tvätt och vax.

MVH
Stefan

:lol:
Användarvisningsbild
av wendtan
Ditec är väl det lackskydd som rekommenderas varmast.
Polering av bilar är ett hantverk och det handlar mycket om vem som står bakom maskinen och mindre om produkterna idag faktiskt. Det finns väldigt få produkter idag som är riktigt usla.

Jag personligen lägger lackskydd själv då ja inte litar på någon provisionsnisse som skall få färdigt min bil så han kan ta in nästa :D

Tefcar har funnits i många år, men något märkvärdigt med deras lackskydd har jag inte märkt av. Min fd Bmw E46 330 Ci var tefcar behandlad från fabriksny, och jag var inte imponerad. Men som sagt, de beror mycket på vem som håller i polermaskin, underarbete osv.

Här provade jag tex Zainos produkter på min bil: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=7016 De är väldigt dyra, men håller också väldigt hög kvalite. Det återstår o se om hållbarheten är så bra som utlovas.
av Steff 99
Perma Shine är ett av de äldsta lackskydden och det som är mest underhållsfritt ..det kräver ingen efterbehandling , garantin är 5 år.
Kostnaden är ca 3000 -4000kr beroende på bilstorlek.
Ditec och Mr cap . m.m. kräver att du efterbehandlar bilen var 12 alt 18 mån till en kost av ca 1500 kr
Själv har jag haft Perma på ett stort antal bilar sedan slutet av -80
av Steff 99
Perma Shine är ett av de äldsta lackskydden och det som är mest underhållsfritt ..det kräver ingen efterbehandling , garantin är 5 år.
Kostnaden är ca 3000 -4000kr beroende på bilstorlek.

Ditec och Mr cap . m.m. kräver att du efterbehandlar bilen var 12:e alt 18:e mån till en kost av ca 1500 kr
Själv har jag haft Perma på ett stort antal bilar sedan slutet av -80
funkat mycket bra
av Frigge
Volvo rekomenderar INTE lackskydd på en nyare bil. Kolla detta noga med leverantören av lackskydd. Har för mig att det var något med att lacken inte härdat tillräckligt,med lite otur kan lacken krackelera.

/Fredrik
Användarvisningsbild
av V50AWD
Frigge skrev:Volvo rekomenderar INTE lackskydd på en nyare bil. Kolla detta noga med leverantören av lackskydd. Har för mig att det var något med att lacken inte härdat tillräckligt,med lite otur kan lacken krackelera.

/Fredrik

Volvo rekomenderar bara vad dom själva tycker... 8)
av Frigge
V50AWD skrev:
Frigge skrev:Volvo rekomenderar INTE lackskydd på en nyare bil. Kolla detta noga med leverantören av lackskydd. Har för mig att det var något med att lacken inte härdat tillräckligt,med lite otur kan lacken krackelera.

/Fredrik

Volvo rekomenderar bara vad dom själva tycker... 8)
Jaja, det är ju "bara" dom som tillverkat bilen. Självklart glömde jag att det finns dom som "vet" bättre.

/Fredrik
Användarvisningsbild
av wendtan
Varför varnas det inte för hur farligt lackskydd är i manualen om det nu är så väldigt farligt? Det enda jag hört talas om är de senaste nanobaserade billackerna som är lite speciella, men vad jag vet så använder inte volvo dessa.
av Frigge
wendtan skrev:Varför varnas det inte för hur farligt lackskydd är i manualen om det nu är så väldigt farligt? Det enda jag hört talas om är de senaste nanobaserade billackerna som är lite speciella, men vad jag vet så använder inte volvo dessa.
Informationen kommer stå,har även varit en artikel om detta i ViBilägare.

/Fredrik
Användarvisningsbild
av V50AWD
krims krams...

Jag var på min bil med lackskydd redan efter ett par dagar.
När jag hämtade ut bilen fanns det knappt nån lyster alls. Vattenmärken över hela lacken... osv, osv.

Hur ska jag ha instrumentet inställt n&au[…]

Du måste rätt omgående till verks[…]

Den stora annons-tråden

Skulle hellre lagt den summan på typ denna[…]

Felkod 322 - B230f LH2.4

Ja precis. Helt införstådd med hur syst[…]