NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ptja76
Hej!

Hur är volvos automatlådor på V50?
5 eller 6 steg?

Jag har ingen erfarenhet alls, går de jämföra med DSG det enda jag har testat något längre tid
är en DSG 7stegs låda. Känner man växlingarna på en volvolåda eller är det lika smidiga som en dsg??

Är V50 d5 automat -08 ett bra alternativ? (den har bara 4000mil på mätare)

Kommer man få en en barnvagn när det bli aktuellt utan att behöva lämna hunden hemma (Beagle) som
åker i en liten bur. erfarenheter?

Tacksam för svar!
av OnkelKostja
Jag har en volvo v50 08 automat och vad ska man säga, en jäkligt rolig bil att åka och köra. Jag har en 5stegs låda i min i alla fall och det räcker till gott tycker jag. Jag kommer ju från bensinare innan så denna går riktigt lågt i varv i jämförelse mot bensinmotorerna jag haft.

När det gäller volvos automatlådor så går åsikterna isär många hatar dem, lika många älskar dem. Jag är nog kanske neutral, den funkar bra för mig och visst det är väl inte världens mest sofistikerade låda. Den är lite rå kanske, men det beror lite på hur man kör. Nu när jag har haft min ett tag så har man lärt sig att köra mjukt och då känner man inte mycket av växlingarna. Finns ju olika mjukvaror till lådorna också...

Ang barnvagn + hundbur vet jag inte, men barnvagn på några icakassar går fint :)

Jag tycker att du ska provköra och bilda din egen uppfattning. Kör på lite olika sätt så du lär känna lådan lite. Det är verkligen en bil jag rekommenderar. Mycket ork har den! När man tror orken är slut så finns det "alltid" lite till:)

Lycka till!
Användarvisningsbild
av StringerBell
Det är verkligen en personlig fråga. Själv tycker jag inte motor och automatkombinationen är speciellt bra programmerad. Det blir alldeles för lätt ketchup-effekt, speciellt när man har lite bråttom, vilket kan leda till hetsig körning i stan med medföljande hög förbrukning. Jag kan fortfarande inte förutse riktigt hur den beter sig ännu efter 2 1/2 år.
av bilproffset
jag köpte den nya 6 d drive suger inte bra dåligare än renault clio äldsta moddellen en bra bil är renault l asaguna med combi den är fin och grym man blir gladare av att köra den tro mig jag vet ciao ciao amigos :-)-)
av Kluster
bilproffset skrev:jag köpte den nya 6 d drive suger inte bra dåligare än renault clio äldsta moddellen en bra bil är renault l asaguna med combi den är fin och grym man blir gladare av att köra den tro mig jag vet ciao ciao amigos :-)-)
Ursäkta, men vad menar du?
av jumu01
Kluster skrev:
bilproffset skrev:jag köpte den nya 6 d drive suger inte bra dåligare än renault clio äldsta moddellen en bra bil är renault l asaguna med combi den är fin och grym man blir gladare av att köra den tro mig jag vet ciao ciao amigos :-)-)
Ursäkta, men vad menar du?
Kan förklaringen vara för mycket vin, grodlår och sniglar???? :roll:
Användarvisningsbild
av Jensen
ptja76 skrev:Hej!

Hur är volvos automatlådor på V50?
5 eller 6 steg?

Jag har ingen erfarenhet alls, går de jämföra med DSG det enda jag har testat något längre tid
är en DSG 7stegs låda. Känner man växlingarna på en volvolåda eller är det lika smidiga som en dsg??

Är V50 d5 automat -08 ett bra alternativ? (den har bara 4000mil på mätare)

Kommer man få en en barnvagn när det bli aktuellt utan att behöva lämna hunden hemma (Beagle) som
åker i en liten bur. erfarenheter?

Tacksam för svar!
D5:an i en V50 blir sjukt rolig att köra, bilen går riktigt bra med automatlådan.
Testkör bilen kan garantera att du inte blir besviken.
av LasseRe
Håller med om att V50, D5 med automat ger mycket körglädje. I alla fall för oss som gillar att köra automat. Ordentligt med kraft när det behövs. Tänk bara på att för ett långt och problemfritt liv med automatlådan ska man byta växellådsolja efter 6000 mil.
av Lövet
Den stora nackdelen med den gamla 5-växlade lådan i V50 D5 är att förbrukningen drar iväg rejält med den. Den slirar mycket och gärna vilket får förbrukningen att dra iväg.

Några likheter med DSG som är en dubbelkopplingslåda med blixtsnabba växlingar och ingen höjd förbrukning finns inte. Volvos teknik är betydligt äldre. Däremot går Volvolådan mjukare i stadskörning
av LasseRe
Min medelförbrukning vid blandad, mest stadskörning är 0,70, enligt färddatorn. Det tycker jag är helt OK för en så pass stark motor. V50, D5 aut, MY-08
nackdelar med Running Boards

Tycker inte bilen är tillräckligt hö[…]

installera dragkrok

Du får fråga din lokala Volvohandlare.[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Just 1978 kom väl den nya tanken som krä[…]

Olika typer av växellådor

Nämen tack för hjälpen :) Då […]