NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Taskolle
Har en V50 2.0d som blir orkeslös titt som tätt. Drar väldigt mycket diesel med ca 0.7 landsväg!
Började med att jag besiktade bilen i april och fick "bra att veta" avgasåterledningsgivarkrets som larmade. Okej, lämnade in bilen på Volvo och han sa att den var rödmarkerad och hade med ERG ventilen att göra, förmodligen igenkletad trodde han. Men det var tydligen ingen fara om inte motorlampan började att lysa. Gick ca 4 månader då var det dax för service. Jag påpekade att jg tyckte bilen drog mycket, han skulle kolla upp det. Killen ringde mej och talade om att den var klar. Han sa att det inte fanns några felkoder alls. Bränsleförbrukningen var heller ingenting att anmärka på tyckte han. Men nu så är bilen riktigt slö, har problem att accelerera från 80 till 90 på 4: an. Tänkte jag skulle testa att dra ur kontakten till erg ventilen, men upptäcker att den redan var utdragen ;S
Har killen på verkstaden dragit ut den eller vad? Har ju garanterat kört med den ute i 6 månader.

Verkar ju inte vara ERG ventilen som strular Vad kan det vara då?
av Taskolle
Lämnade in bilen idag på verkstad. Dom konstaterade att partikelfiltret är igentäppt.
Det skulle kosta runt 9000 kr att byta. Verkar dyrt tycker jag.
Går det att rengöra eller är det bara att bita i det sura äpplet och betala?
av Isol
Taskolle skrev:Lämnade in bilen idag på verkstad. Dom konstaterade att partikelfiltret är igentäppt.
Om du kör korta sträckor skulle jag prova att köra bilen riktigt varm och sedan köra motorväg på 4:an i 10-15 min för att få igång rengöringsprocessen, förutsatt att du har additivvätska.

Bytet av filter har jag hört kostar 6000 för filter, 2000 för additiv och 1000 för arbete.
Användarvisningsbild
av hollan
har bilen gått över 12000mil så har dom säkert glömt eller skitit i att byta filtert på 12000mils servicen
av getsome
Ja det går att rengöra men hur länge det håller tvistas det friskt om på div forum (leta på utlänska peugeotforum så får du guider där på hur dom gör).
Jag har en liten idé om att rengöra filtret med en svag syra då aska är basiskt och skulle nog utan problem reduceras ganska kvickt och på så viss skulle filtret bli som nytt , men hur resten av filtret skulel tåla den behandlingen är en annan femma.
Själv är jag lite inne på att slå hål på mitt filter , lägga in mjukvara där partikelfunktionerna är borta och köra som om inget har hänt och slippa ca 20000 i kostnader på eolysvätska och filtermeckande, eftersom SBP numer bara kollar felkoder så kommer dom ALDRIG märka ett dyft då bilen inte tycker att nåt är fel.

Sista utvägen innan byte av filter är att köra en tvingad renerering med Vida , hade du bott i skåne så hade jag gärna ställt upp och fixat en sån till dig då jag har Vida + Dice.

Taskolle skrev:Lämnade in bilen idag på verkstad. Dom konstaterade att partikelfiltret är igentäppt.
Användarvisningsbild
av kvantskum
getsome skrev: lägga in mjukvara där partikelfunktionerna är borta
Var har du hittat den mjukvaran? Skulle vara mycket tacksam för tips! :)
av getsome
Det är en mjukvara man själv meckar ihop med hjälp av et program som heter EcuSafe (finns cr**at på nätet) sen måste man ha nåt interface typ galetto för att läsa ur ECU , koppla ur givarnas kontakter och sen är det klappat & klart iaf i teorin.. Så det är inte ett quickfix men det går att göra för mindre cash än 1/3 av vad ett nytt DPF kostar.

kvantskum skrev:
getsome skrev: lägga in mjukvara där partikelfunktionerna är borta
Var har du hittat den mjukvaran? Skulle vara mycket tacksam för tips! :)
av Taskolle
Nu har bilen varit inne 2gg, förda gången konstaterades bara att partikelfiltret var täppt. 100 låg det på (tryck?) gjorde en tvångs regenerering som fick der det till 50.

Andra gången nu så gjorde dom rent filtret med tryckluft, fick ner det till 10. Max är 20 tydligen.
Får se hur det funkar nu när jag hämtar den i eftermiddag. Återkommer då.
Användarvisningsbild
av kvantskum
getsome skrev:Det är en mjukvara man själv meckar ihop med hjälp av et program som heter EcuSafe (finns cr**at på nätet) sen måste man ha nåt interface typ galetto för att läsa ur ECU , koppla ur givarnas kontakter och sen är det klappat & klart iaf i teorin.. Så det är inte ett quickfix men det går att göra för mindre cash än 1/3 av vad ett nytt DPF kostar.
Tack för tipset! Men.. man skulle vid behov ha hittat någon firma som gjorde detta, så man inte som nybörjare råkar radera eller ändra fel data.

Om trådskaparen inte får bukt med sitt PF, kanske detta vore lösningen?
av Taskolle
Sådär, märkte en satans skillnad spec på bränsle förbrukningen, ligger på 0.47 landsväg. har nu kört 15+mil funkade bra dom försa 13 mil. Men nu så blir den slö som fan igen, farthållaren funkar inte när den blir så slö, går inte varva mer än 2.8. Dock så är det inget som påverkar bränsleförbrukningen som innan. Känns ju inte som om det är pf igen. Ska kolla om egr ventilen är igengeggad. Någon annan som har någon ide?
Möjligt problem ABSkablage

Har ett mycket lustigt fel xc60 hybrid 2022 vissa […]

Jag vet att tråden är gammal men sä[…]

Stefans 968

Tror inte jag kan få det så mycket b&a[…]

Byta startmotor V90 T4 2019

Vilket batteri bytte du? Det finns ju två (h[…]