NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er igen!

Nu är det dags igen, denna gången att UTÖKA problemet med vattenproblemet jag har/hade.
Fixade till slangen som satt lös osv. Fick rivit ut mattorna fram idag också och hittade ett ställe till som det droppar vatten ifrån! Tog en bild på det och vill ha eran hjälp med att identifiera vad det är som är trasigt å läcker? Enkelt/svårt att byta? Dyrt?

Skall åka till bilhandlaren imorgon så dem får kolla på detta men vill gärna veta mer innan jag åker dit.

Denna bilden är tagen på vänster sida om handsfacket. Nästan vid slanganslutningen för dräneringen av kondensvattnet.

Bild
Senast redigerad av 2 timebandit, redigerad totalt 0 gång.
Nu har jag mer info. Finns både bra å dåliga nyheter.

Åkte först till bilfirman som jag köpt bilen av och pratade med deras verkstadsmekaniker. Han trodde att det var något dräneringsrör/slang för regnvatten som blivit skadat eller dyligt. Då blev jag misstänksam och tänkte för mig själv: Inte fan leder man in regnvatten in i bilen för att sedan dränera bort det? Eller?

Så jag åkte vidare till Bilia för att dem andra inte kunde kolla på problemet förrens Fredag eftermiddag eller Måndag.
På Bilia fick jag fram att det finns reservdelar att köpa till bra pris. Locket = 100:- och sedan den nedre delen = 600:-

Det som är på bilden är behållaren som allt AC kondensvatten osv hamnar i för att sedan dräneras ut. På insidan där sitter tydligen evaporatorn...

Den dåliga nyheten är att för att kunna byta den nedre behållaren så måste HELA AC'n rivas ner och bara jobbet kommer gå på över 6000:-.
Suck... Pratade med en mekaniker och vi kom fram till att någon måste ha varit där å rivit tidigare samt att det dessutom ser ut som att plasten har smält?
Han sa faktiskt att han kunde laga hålet med lim å dyligt och kunde garantera att det skulle hålla. Så imorgon skall dem ha bilen 1 timma för att laga hålet. Får hoppas på det bästa...

Edit:

Detaljnummer 9 (längst ner till vänster) är den delen som läcker. Är det någon som är kunnig nog här som verkligen kan säga att den går eller inte går att byta utan att riva ner hela AC'n?

Bild: http://dzn.mine.nu/~timebandit/V50/IMAG0330.jpg
nackdelar med Running Boards

Tycker inte bilen är tillräckligt hö[…]

installera dragkrok

Du får fråga din lokala Volvohandlare.[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Just 1978 kom väl den nya tanken som krä[…]

Olika typer av växellådor

Nämen tack för hjälpen :) Då […]