NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av terreberre
Hej!

Kan ni som är vana V50 ägare råda mig?
Har en V50 2.0D på gång för 130.000kr, tillverkad 06'a men modellår 07.
Den har gått strax under 10.000mil

Den har drag, vinterdäck och Kinetic-paket med dieselvärmaren etc.

Är det ett ok pris på en firma som lämnar garantier? Tanken är att ha den under rätt lång tid, samt komma ner i bensinförbrukning (har en gammal skrotfärdig Mitsubishi Galant idag)
Vi brukar betala av bilar vi har och i princip köra dom tills dom dör...
av hanss
Om du har planer på att behålla bilen så länge som du beskriver kanske du skall kolla på en bil med underhållsfritt partikelfilter om du inte gillar att skruva/rengöra själv.. Sedan beror det ju lite på hur mycket du kör per år.. Personligen kan jag tycka att priset är lite väl högt, går kanske att förhandla lite på?
av terreberre
Den är redan nerprutad så långt det gick :???:
Vi kör över 2000mil per år.... det jag blir oroad är om det kommer en serviceavgift på 12-16000kr om ett år...vilket väl är troligt?
av hanss
Det är högst troligt om du har tänkt att lämna bilen till volvo. Du kan inte försöka få med den servicen i priset då? Om du "bara" åker 2000mil per år kanske du ska överväga en bensinare?
av dieselputte
Ett tips angående dieselvärmaren om du skall köpa denna bil, kolla att den verkligne fungerar. En hel del som haft spök med värmaren i denna bil. Har själv haft en 2.0D -06 sen 2007 och den har gått ungefär lika långt idag. Enda problemen jag haft är EGR ventil (bytt) tryckgivare partikelfälla (bytt) . Tycker priset för din bil låter högt. Jag gav 208000 (Köpt hos Volvo handlare inkl 4 nya vinterdäck på al Volvo al fälgar) för min feb 2007 och då hade den gått 2600 mil, 13 månader gammal och utr är väl i princip samma som ditt ex. Vad beträffar dyr service vid 12,000 mil så finns det någon som rengjort partikelfiltret själv i stället för att köpa nytt, finns en tråd om detta. Additiv bör ju fyllas på i vilket fall.
av terreberre
Tack för svar!
Kollade på den idag, den är alltså en modellår 07 som har gått närmare 9000 än 10.000mil (såg jag idag) och vi får ge 132.000. Kinetic.
Det skumma var att den var servad vid 2,4,6 och 8000 mil enl. boken. Nu lyste servicelampan innan den nåt 9500? Dessutom stod det att larmet behöver service, vilken jag gissar är batteriet till sirénen..
Dock skulle dessa servicar fixas innan leverans..

Tycker också det är mkt pengar trots allt...sen 3000 om året i skatt...
av sungam
Lånar tråden lite...
Jag är också på jakt efter en v50 2,0D alt. D5. Dock verkar det som en D5:a men låga mil (<5000) blir lite väl dyr för mig. Någon som har erfarenhet av 2,0D kontra D5? Hur mkt mer får man för pengarna på en D5?
av hanss
Du slipper framförallt allt krångel med partikelfilter och additiv. Plus en mycket mer harmonisk motor. Jag skulle akta mig för 2,0D verkar vara mycket bekymmer med den. Har egentligen inga fakta.. Bara det jag läst här på forumet.
av sungam
Tack för snabbt svar! Lite samma känsla jag har. D5 känns bättre på alla sätt och vis.
ad menar du med att jag slipper krångel med partikelfilter och additiv?
av hanss
D5an har "underhållsfritt" partikelfilter..
ljudet av ett dött batteri?

Det låter som den sjunger sin sista vers. bi[…]

Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]

installera dragkrok

Det är plättlätt att installera med[…]