NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av thohag
Är det någon som vet vad som skiljer V50:ns isolering jämfört med V70:n.Eftersom jag har ägt 2st. V70n 1st. S80 samt 2st. XC70 så kan jag med säkerhet säga, att det är VÄLDIGT stor skillnad i ljudkomfort.
Är det mindre isol. i golvet? i hjulhus? i dörrar? på V50. Eller kommer vägljudet in i kupe'n via hjulupphängningar o dyligt. Hoppas någon vet så jag kan se om det går att åtgärda på något sätt.
Användarvisningsbild
av CarMan
thohag skrev:Är det någon som vet vad som skiljer V50:ns isolering jämfört med V70:n.Eftersom jag har ägt 2st. V70n 1st. S80 samt 2st. XC70 så kan jag med säkerhet säga, att det är VÄLDIGT stor skillnad i ljudkomfort.
Är det mindre isol. i golvet? i hjulhus? i dörrar? på V50. Eller kommer vägljudet in i kupe'n via hjulupphängningar o dyligt. Hoppas någon vet så jag kan se om det går att åtgärda på något sätt.
V50 & S40N är ju "billigare" bilar, som inte är lika påkostade när det gäller ljud komfort & matrial val på kosmetiska ditaljer
av thohag
JAG VET att det inte är bilar i samma "klass".
Jag UNDRAR BARA om någon vet vad som skiljer.
Användarvisningsbild
av CarMan
de är mer kompliserat än en matta. alla bäcker små.
bustningar m.m.
av thohag
Efter mejlkontakt med produktchef på Volvo fick jag detta grundliga svar:

V50'n är inte bara mindre men har en helt unik kaross, hjulupphängning etc.
En större bil har bättre förutsättningar när det kommer till att avskärma ljud en en liten bil (kaross). När vi tog fram Nya Volvo V50 så lade man stort fokus på att ta fram en bil med hög säkerhet (paritet med våra större modeller) men även hög körglädje. När man tar fram en bil som skall vara lika säker trots mindre storlek ställs väldigt höga krav på karossen och säkerhetsburen. I Nya V50 är den extremt stark och består av fyra olika stålkvaliteter. En styv kaross fortplantar också ljud och vibrationer till större del en en mjukare kaross. För att även få fram en bil med väldigt hög körglädje så behövs det inte bara en vridstyv kaross utan också ett något styvare chassi, däck med hårdare däcksidor etc. När man tar fram en bil så ställs man inför kompromisser, man vet att en styv kaross (säkerhet) och ett styvt chassi (körglädje) har inverkan på väg/däcksljud. Vi har dock lyckats väldigt bra med V50 och är i paritet med våra konkurrenter i samma storlek när det kommer till vägljud/däcksljud.
Om man sedan tar fallet Volvo V70 så måste man inse att detta är en inte bara större bil utan även en dyrare bil än Volvo V50. Volvo V70 har mer varit inriktad på långfärdskomfort med ett mjukare chassi och hjulupphängning medans Volvo V50 som jag nämnt ovan varit inriktad på att vara en Sportwagon med mycket styr/vägkänsla och ett mer sportigt chassi.
Hoppas att detta ger dig ett bra svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,
HN
Produktchef, Liten Plattform
Volvo Personbilar Sverige AB
av dali
Min erfarenhet är att man MÅSTE upp i storbilsklass om man ska riktigt bra ljudkomfort. Jag har ägt både V70 (-04) och nu en S40N och tycker inte att skillnaden är så stor, det kanske är sämre ljudkomfort i V50.

Stora bilar medför dock att allt blir dyrare; bränsle, reparationer, skatt, försäkring, däck mm. Man får göra en avvägning mellan ekonomi och komfort/utrymmen. I mellanbilsklassen har S40N/V50 riktigt bra ljudkomfort, det finns betydligt sämre bilmodeller.
Användarvisningsbild
av wendtan
Som ren referens upplever jag min t5:a som markant tystare än någon av mina 3 bmw jag ägt. (E36 323CI, E46 328i, E46 330Ci)
Jag upplever den även tystare än en 9-5 aero kombi som finns i familjen.

Att v70 är en tystare bil har som sagt sin nautrliga förklaring ovan, de är också en bra mycket tråkigare och svajigare bil :wink:
Missljud AC (kompressor bytt)

Ja, så tänker jag också.. och m&a[…]

Car Play är Apples variant för iPhone av[…]

Luftfjädring V90

Lite skumt med luftfjädring endast bak som h[…]

Volvo gör ingen skillnad på olika klim[…]