NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har fått ovanstående diagnos från verkstaden. Men undrar: hur vanligt kan detta vara?
Eller är det egentligen fråga om korrosion dvs dåligt material?, som nu mörkas och hamnar på maskinförsäkringen??
/greenbay
Men ÄR det stenskott? Jag kan inte se ngt inom den yta som syns genom grillen.
Kan det vara korrosion, dvs dåligt materialval, som mörkas för att maskinförsäkringen skall ta "smällen"?
/greenbay
Det kunde ju sitta fint med en liten provtryckning av systemet så att man själv kan konstatera om det är det ena eller det andra..
Men jag tycker nog korrosion känns mindre troligt. Jag hade en Mitsubishi Galant -01 en gång i tiden som hade en rejält rostig kondensor som dessutom många rader av kylflänsarna hade ramlat bort på och den acn fungerade klockrent, utan läckage. Det jag vill ha sagt med det är att en kondensor kan vara väldigt dåligt skick men ändå vara tät..
Är det kopparkondensor (kopparrör med aluminiumflänsar) så är dom mycket tåligare för korrosion än dagens kondensorer helt i alumimium.

aluminium är inte överdrivet korrosionståligt då salt och annat kan göra att normalt skyddande oxiden inte kan återetableras på ytan när den väl skadats av någon orsak utan korroderar vidare ofta till små pin-hål som går rakt igenom rörväggen.

det är ganska vanligt att aluminiumkondensor börja läcka pga. hål av korrosion
xxargs skrev:Är det kopparkondensor (kopparrör med aluminiumflänsar) så är dom mycket tåligare för korrosion än dagens kondensorer helt i alumimium.

aluminium är inte överdrivet korrosionståligt då salt och annat kan göra att normalt skyddande oxiden inte kan återetableras på ytan när den väl skadats av någon orsak utan korroderar vidare ofta till små pin-hål som går rakt igenom rörväggen.

Men inte efter 2-3 vintrar?
Volvo är ju inte direkt kända för hög kvalitet på kondensorna. Vi har haft 850 tidigare, de var usla, med materialval som orsakade korrosion på bara något år, därav min fråga ang V50:n.
/greenbay
hwk skrev:
xxargs skrev:Är det kopparkondensor (kopparrör med aluminiumflänsar) så är dom mycket tåligare för korrosion än dagens kondensorer helt i alumimium.

jag har fått 18/8 rostfri ståltermos att tappa vakum pga. pin-hål korrision efter 3-4 veckor med saltlake i termosen (kylblandningar) - inte en gång utan 3 ggr på helt olika fabrikat av termos innan jag förstod varför

det jobbiga med trycksatta system som bil-AC är att det räcker med ett enda pyttehål någonstanns i hela systemet för systemet förr eller senare skall bli tomt och 2-3 vintrar med vägsaltindränkt kondensor är lång tid i jämförelse med dom 3-4 veckorna för mina termosar, som dessutom var gjort i rostfritt och inte aluminium...

BMW-folket har haft stora problem med detta på vissa modeller som hade fläkten framför kondensorn istället för bakom - i skräpet och löven som samlades där bakom fläkten på vintern så frodades korrisionen av kondenson som i en del fall rasade redan efter några få år här i norden.

Problement är att sönderkorriderande kondensorer är en nordiskt problem med saltade vägar och det är för liten marknad för att det skall påverka design och materialvalen för kondensorerna då det dom övriga 95% av marknaden är styrande och har inte problemet med korrosion inom bilens garantitid med dagens billigare aluminiumkondensorkonstruktioner.
xxargs skrev:
hwk skrev:

jag har fått 18/8 rostfri ståltermos att tappa vakum pga. pin-hål korrision efter 3-4 veckor med saltlake i termosen (kylblandningar) - inte en gång utan 3 ggr på helt olika fabrikat av termos innan jag förstod varför

det jobbiga med trycksatta system som bil-AC är att det räcker med ett enda pyttehål någonstanns i hela systemet för systemet förr eller senare skall bli tomt och 2-3 vintrar med vägsaltindränkt kondensor är lång tid i jämförelse med dom 3-4 veckorna för mina termosar, som dessutom var gjort i rostfritt och inte aluminium...

BMW-folket har haft stora problem med detta på vissa modeller som hade fläkten framför kondensorn istället för bakom - i skräpet och löven som samlades där bakom fläkten på vintern så frodades korrisionen av kondenson som i en del fall rasade redan efter några få år här i norden.

Problement är att sönderkorriderande kondensorer är en nordiskt problem med saltade vägar och det är för liten marknad för att det skall påverka design och materialvalen för kondensorerna då det dom övriga 95% av marknaden är styrande och har inte problemet med korrosion inom bilens garantitid med dagens billigare aluminiumkondensorkonstruktioner.
Fytusan! Sen gör det ju inte saken bättre att trycket är som allra högst i den delen som är absolut mest utsatt.. En ny aluminiumkondensor till tex en v50 kostar ju närmre 3000 riksdaler på avantia, nån som har koll på vad den kostar på volvo? Eller hur priserna på avantia står sig mot orginalpriser rent generellt?
Förstärkt kamrem

Är det nån som vet var man kan köp[…]

Olika typer av växellådor

Återigen rent generellt så kommer bile[…]

installera dragkrok

Det är plättlätt att installera med[…]

nackdelar med Running Boards

Tycker inte bilen är tillräckligt hö[…]