NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av krille09
Hej,

Har en V50 årsmod 2008 som gått 5400mil.

Sedan några dagar tillbaka gnisslar/kvittrar det när jag kör i låg fart dvs under 20km/h. Även vi sväng i låg fart låter det. När jag ökar farten så försvinner det. Ska tilläggas att det låter inte jättehögt.

Låter som om det kommer från vänster fram.

Kan det vara dags att byta bromsar?

Tacksam för er hjälp.
av twinspark
Kan det vara så att bilen stått stilla ett tag och bromskivorna blivit lite rostiga? Prova att bromsa kraftigt från 100 km/h några ggr och se om det försvinner.
av Pippolei
jag bytte mina bromsbelägg vid 6000mil.
Skivorna håller längre, men jag vet inte riktigt när de brukar bytas.

Gnisslar det i låg fart även om du inte bromsar så bör det väl inte vara bromsarna som behöver bytas.
I såfall är det väl något som kärvar bland bromsarna.

Vissa har fått in en sten mellan bromsskölden och bromsskivan vilket ska låta väldigt högt.
Lösningen på det brukar vara att backa och lägga fullt rattutslag åt olika håll.
av krille09
Det där felet med sten har jag också haft ett par gånger. Det låter riktigt illa men lätt fixat genom att göra som du säger.

Detta låter mer som "kvittrande" lågmält gnissel.

Ska testa att sparka in bromsen ett par gånger vi låg fart och se om det hjälper....
av CarlssonInc
Fick detta problemet. Åkte till en parkeringsplats med gott om utrymme och backade "bryskt" med fulla rattutslag åt höger och vänster ett par gånger. Efter det har ljudet varit borta, så måste har varit sten/grus som satt sig nånstans - tjöt/gnisslade som bara den.

Tack för detta forumet (och dess kloka medlemmar) annars hade jag bokat in bilen hos en bilfirma för åtgärd...
Användarvisningsbild
av jonvon01
Hej!

Ett enkelt fel kan även vara att bromsbackarna "är torra". Verkstäderna monterar ju på utan att lägga någon smörj där backarna ska glida. Efter många mil med damm och smuts kan de börja kinka och kärva och på så vis ligga an mot bromsskivan. Mekanisk rengöring och lite kopparpasta hjälper så att de glider ut igen efter att du släpper pedalen.

Mvh Jonas
Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]

Vilken ratt? 240

Hej på er. Har en VOLVO 245-833 GL 1993. Nu […]

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]