NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dp79
Hejsan.
Jag väljer mellan en beg. Volvo V50 D5:a Summum (MY2009) som rullat runt 5 000 mil.
Alternativet är en ny Volvo V50 D3:a Classic Momentum(MY2012) som givetvis då rullat 0 mil.

Prisskillnaden kan vi bortse från. Jag har enbart testat D5:an och blev givetvis förälskad men egentligen bryr jag mig mest om att ta mig från punkt A till punkt B på ett säkert sätt så givetvis fungerar båda lika bra.

Däremot så skall tjejen dra hästsläp, runt 1350kg totalt. Duger D3:an eller skall man gå på D5:an.

Så frågan är egentligen, vad hade ni valt. Beg D5:a vs ny D3:a. Ekonomiskt skiljer det runt 40 - 50 000 tusen, dvs D5:an är billigare givetvis.

/Daniel
Användarvisningsbild
av crumpets
D5:an har ju tagit den värsta värdeminsnkningen redan så rent ekonomiskt torde den vara enormt mycket bättre. I övrigt är det väl mest hur många hästar du vill ha.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Rent motormässigt skulle jag utan att tveka välja D4 men den verkar bara finnas i ett dyrt R-design utförande för 2012. Hitta en lagerbil D4 årmodell 2011 till bra pris är mitt förslag.
av dp79
Ja, D4:an hade varit det optimala valet men tyvärr har Volvo gjort som de gjort och D4:a Classic Momentum R-Design betalar jag i så fall för saker jag inte riktigt vill ha så den faller bort.

Har inte hittat en D4:a i närheten (Skåne) och behöver bestämma mig i veckan så jag kan fundera på andra saker än en bil :-)

Alternativet som vi har är Subaru Outback för runt 50 000 till utöver Volvo V50 D3:a men jag är lite tveksam till kvaliteten där, rostskydd, klimatanläggning, saknar dieselvärmare som standard osv. Tjejen drar hästsläpet så pass sällan men visst hade Subaru Outback passat henne bäst så Volvo V50 har dykt upp som en kompromiss som iaf jag hade kunnat leva med då jag kört Ford Focus sedan tidigare och tycker storlek mm fungerar ypperligt men vet nada om hur det är att dra med en Volvo V50 D3:a. Förstår att det kanske inte fungerar så bra vid sämre väder så behöver vägledning :-)

/Daniel
av dali
D3 med ny mjukvara blir en D4:a. Det är samma motor i grunden, Rica har uppgradering för D3 till 177 hk/400 Nm för 5900 kr.

Volvos garantier slutar dock gälla, om det inte är mjukvara från Polestar och de har inget för D3 ännu.

När det gäller den verkliga kvaliteten så ligger Subaru långt över Volvo, i alla fall om vi pratar om driftsäkerhet. Menar du inreding och "kvalitetskänsla" så ligger Volvo före. Jag har en Subaru idag som jag har ägt i tre år och kört 6000 mil med, helt utan incidenter. Ingen Volvo jag ägt har klarat det.
Användarvisningsbild
av StringerBell
dp79 skrev:Manuell!
Drar man djur är automat att föredra, men det kanske inte är så ofta.

Däremot kan man köra hyffsat snålt med D5 med manuell.
nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]

Sitter i lastutrymmet bak, här är en vi[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]