NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 747
Hej!

Nu har "motorlampan" börjat lysa och klagar alltså på Avgasreningen.

Jag lämnade in den på Volvoverkstad och de läste ur att båda lambdasonderna gav ifrån sig felkoder...
Detta tyckte även dom var konstigt då de nästan aldrig byter dessa och speciellt inte båda samtidigt.

Då jag har Autotech trim samt Simota CCI box så funderar jag på om det inte kan vara LMM:en som gett upp?

Men det finns kanske egen felkod för just denna?

Kan man "rengöra" LMM:en utan att skada den (Om nu den inte är trasig)?
av 747
Köpte rengöringssprayen och sprayade rikligt men fortfarande samma felkoder.
Har även en Simota CCI box som jag tog isär och gjorde rent filtret samt lät det torka ordentligt innan tillbakamontering. Felkoderna jag läser ut är:
244D, Front Heated oxygen sensor (H02S) bank 1, heating: Signal too low
244B, Front Heated oxygen sensor (H02S) bank 1, heating: Signal missing
223B, Rear Heated oxygen sensor (H02S) bank 1, Signal missing
223D, Rear Heated oxygen sensor (H02S) bank 1, Signal too low.

Rejmes vill ha lite över 5000:- för att byta båda lambdasonderna och dessa kan jag få tag på från skruvat för 1500:- /st.

Är det värt att byta dessa själv? Har aldrig bytt lambdasonder men det kanske inte är så svårt?
Ska man byta en i taget? Ena ska väl vara regler och andra diagnos så byte av reglerlambdan först kanske?

Har haft Autotechs steg 1 trim i över ett år utan problem så jag har svårt att tro att detta kan ha ställt till det ?

/Mvh jimmie
av 747
Någon som vet hur man mäter upp lambdasonden ohm mässigt, mellan vilka ben?
Har tydligen en kontakt med 6 ben från min lambdasond..

Var även under bilen och såg att den bakre lambdan sitter mitt i katalysatorn men tänkte kolla den främre först.
Bild
Bild
Bild
av 747
Om nån följer tråden så är iallafall felet åtgärdat.
Som sagt hade Rejmes läst ut felkoderna första gången och skulle byta främre och bakre lambdasonderna för drygt 5000:-

Igår tänkte jag mäta upp främre lambdasonden men kollade för säkerhetsskull säkringarna innan och då hade säkring 33 löst ut som var till båda lambdasonderna...

Nu fungerar bilen som den ska och det vart lite billigare...
av 747
Jadu.. har funderat på det med..
Återstår att se om den smäller igen men änsålänge håller den.

Är du helt 100 på detta? Jag slutade m[…]

Olika typer av växellådor

H har lite andra utväxlingar på ettan, […]

nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]