NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Orfeous
Hej!
Har nu blivit riktigt less på min bils ryckiga gång samt att bilen inte går att starta
ibland.. t.ex om jag gått till parkeringen startat bilen som normalt och sen åkt till affären.. kommit
ut och sen ska starta bilen ja då startar inte motorn på första försöket utan kanske 3e eller 4e..
om då motorn går igång kan motorvarvtalsmätaren vara kanske 100 varv/min, trycker man på gasen händer ingenting.
Man måste trycka på gaspedalen ett par gånger innan bilen hoppar till och är igång som normalt :)

Jag har inte märkt nåt direkt skillnad när bilen är mer eller mindre svårstartad, tycker det är väldigt intermittent.

Kanske har jag vart klumpig på att förklara mitt problem men..
en bekant som jobbar på volvo bilverkstaden sa att det kan eventuellt vara gasspjällskontakten som är dålig.
Detta ska tydligen vara ett känt fel hos volvo. Som de inofficiellt kan fixa reducerat pris på som goodwill.

Den ryckiga gången märks om jag ligger på jämn hastighet runt 50-90.. det liksom småhackar.
Tomgången tycker jag ibland kan vara lite låg även om den ligger runt 900 varv/min. känns nästan som bilen vill stanna när som helst :) Att krypköra eller att backa är riktigt klurigt eftersom det inte finns någon mjuk gång så att säga.. det liksom rycker till sen hoppar bilen iväg :) lite kängurubensin som mamma säger. Står jag still vid en rondell och ska snabb köra iväg så får jag tvärbromsa eftersom jag inte hinner ut för att bilen svarar inte på gas först kanske efter 2sek. Finns inget direktsvar. Detta blir ju pga den elektroniska gasspjället.. det blir ju en fördröjning men.. jag tror inte det ha vart såhär från början.

På senaste servicen har jag påtalat om detta. Men inga fel kunde ses på bilens dator iaf. Bilen har senaste mjukvaran också, den senaste fixade startproblem som kunde uppstå när det var kallt ute.

Några tips eller idéer?
Användarvisningsbild
av grillchips
Trist! Håll oss uppdaterade.
MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]

Polestar 5

1,8 miljoner med lite utrustning, som hittat! :-)