NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosa
Börjar rycka i bilbytartarmen nu och har siktet inställt på en V50, har dock slagit AWD ur hågen till förmån för en diesel. Varför är Volvo så duktigt korkade med sina AWD-bilar, en D4 eller D5 AWD hade ju varit riktigt trevligt. Hur som helst så har jag i min enfald trott att D4 bara var en ny beteckning på D5 men det visade sig vara helt fel.

Kollar jag i katalogen för MY08 så har D5 följande spec (alla spec är för manuell), dock skiljer sig specifikationerna för alla tre mototer mellan hemsida och katalog vilket är ytterst irriterande:

Motor: Femcylindrig 2,4-liters direktinsprutad common rail turbodiesel
Max effekt: 132 kW (180 hk) vid 4000 varv
Max vridmoment, man: 400 Nm vid 1750–3250 varv (enlig Volvos hemsida 400 / 2000-2750)
Acceleration 0–100 km/h, man: 8,0 sek
Toppfart, man: 225 km/h
Bränsleförbrukning liter/100 km, blandad körning, man: 6,3
Miljöklass: Euro4

Däremot så har D3 & D4 följande data:

D3
Motortyp: 2,0-liter 5-cylinder direktinsprutad common rail turbodiesel
Max effekt, kW (hk) vid varv: 110 (150 hk) vid 3500 varv
Max vridmoment, Nm vid varv: 350/1500–2750 (enligt Volvos hemsida 350 / 1500 - 2500 rpm)
Acceleration, 0–100 km/h i sek, man: 9.6
Toppfart, km/h, man: 210 km/h
Bränsleförbrukning, liter/100 km, blandad körning, man: 5,0 (enligt Volvos hemsida 5,1)
Miljöklass: Euro5

D4
Motortyp: 2,0-liter 5-cylinder direktinsprutad common rail turbodiesel
Max effekt, kW (hk) vid varv: 130 (177 hk) vid 3500 varv
Max vridmoment, Nm vid varv: 400/1750–2750
Acceleration, 0–100 km/h i sek, man: 8.8
Toppfart, km/h, man: 220 km/h
Bränsleförbrukning, liter/100 km, blandad körning, man: 5,0 (enligt Volvos hemsida 5,1)
Miljöklass: Euro5

Så dels har de nya tappat endel i volym men inte så mycket i effekt, 3 hk är inte mycket att orda om. Däremot så har det skett förändring när effekten kommer vilket jag misstänker gjorts för förbrukningens skull. Inte stora skillnader men ändå är D4 0,8 sek senare 0-100 än D5, men då är D4 snålare än D5 med drygt 1 dl per mil vid blandad körning. D4:ans blandade förbrukning är vad D5 hade som förbrukning vid landsväg, enligt pappret åtminstone. Skatten var förresten helt ok för D3 och D4, mellan 1800-1900:- per år.

Någon som har koll på vilka siffror som är rätt för respektive modell?
Nån med erfarenhet av D5 jämfört med D3 och D4 både vad gäller hur de är att köra samt förbrukning? All inputs vad gäller förbrukning för dessa motorer är för övrigt välkomna, gärna hur det skiljer sig mellan sommar och vinter också.
Är D3 en strypt D4 via programvara liknande V70N med sina 140 och 170 modeller? Eftersom Polestar inte tagit fram något till D5 ännu så lär ju chansen att det kommer till D3 och D4 vara liten.

Överväger nästan att gå på en beggad D5 istället för en ny D3 eller D4 Classic, allra helst om D5 har ett större spann med vrid. Iofs vet jag inte vad Classic kommer hamna i för pris så det kanske gör sig själv. :)

Var förresten in på Volvo i Östersund idag och de kunde inte ta fram pris på någon Classic idag.

Edit: Drog iväg ett mail till Polestar med frågor om och i så fall när de kommer med uppdateringar till D3/D4/D5.
Användarvisningsbild
av Bosa
Är därför det inte är bestämt om D3 kommer att få någon optimering från Polestar mao. :)

Fick svar från Polestar angående mina frågor om optimering för D3/D4/D5.

"Polestar håller på med utveckling av optimeringar till 2011 & 2012 års modeller. Det är en av anledningarna till att optimeringen för D5, lilla plattformen, blivit försenad. Vi har dock fått klart att vi kommer att kunna lansera den under försommaren.

När det gäller D4 så planerar vi att färdigställa en optimering för den också, dock har vi idag inga fastställda datum för lanseringen. Inga beslut tagna när det gäller optimering till D3.

Nya hemsidan uppdateras kontinuerligt och information om nya kit kommer efter hand som de blir klara. "
av Kluster
Jag har provkört en V50 D3 automat MY11 och den gav mig mersmak kan jag lova! Vilken skillnad i motorljud jämfört med min "knattriga" 2,0D när man gasade på, kändes som ljusår faktiskt. Den lät nästan som en bensinare också!

Om nästa bil blir en V50 Classic Momentum blir det en D3 automat helt klart!
Användarvisningsbild
av Bosa
Låter bra (i dubbel bemärkelse höhö), själv så lutar det åt manuell faktiskt. Skiljer 0,7 l/100km blandad körning samt 1000:- i skatt mellan manuell och automat till manuella lådans fördel så är inga våldsamma summor det skiljer. :)

Tack för input. :)
av Kluster
Ja, jag har haft manuell på alla bilar hittills och men känner att det börjar bli dags att bli "bekväm" och gå över på automat :)
150 hk/350 Nm kändes och räckte gott och väl till, som sagt - även fast det var en automat.
Spoiler »
av Nalleman64
Jag föredrar faktiskt den "gamla" D5:an före de nya motorerna. Tycker den känns piggare och mer kraftfull än D3/D4. Dessutom väljer jag automat före manuell. Mycket bekvämare! Man är ju lite smålat.... :D
Användarvisningsbild
av Bosa
Kluster: OT, verkar som om skoterföret kan hålla över påsk också med lite tur, snön har ju försvunnit i en rasande takt sista tiden.

Nalleman64: Var lite det jag funderade över, redan på pappret är ju D3/D4 tröttare än D5. Jag var osäker på om det bara var en pappersskillnad eller inte men då märks det även vid körning mao. Får kanske bli en D5 ändå trots den lite högre förbrukningen. Det allra bästa hade ju varit om man visste att D3 skulle få ta del av Polestar, då skulle man haft nånstans runt 195-200hk efter optimering, kusse (jobbar hos en Volvo ÅF i Uppsala) påstår dock att det avvaktas med Polestar till D3 för att de ska få kränga D4 men är inget som är hugget i sten så det är inget jag känner för att basera ett eventuellt köp på. ??:-/
Användarvisningsbild
av c30d3
Bosa skrev: Får kanske bli en D5 ändå trots den lite högre förbrukningen. Det allra bästa hade ju varit om man visste att D3 skulle få ta del av Polestar, då skulle man haft nånstans runt 195-200hk efter optimering, kusse (jobbar hos en Volvo ÅF i Uppsala) påstår dock att det avvaktas med Polestar till D3 för att de ska få kränga D4 men är inget som är hugget i sten så det är inget jag känner för att basera ett eventuellt köp på. ??:-/
Som jag redan skrivit finns Rica uppdatering så du kan få OEM uppdatering som D4 177hk för 5900:- eller ecu uppdatering och då får du 201hk i D3 för 8900:-
http://www.ricaab.se/viewcar.aspx?vehicle=1981
Specifikationer Max Effekt Max Vridmoment
Standard 150 hk @ 3480rpm 350 Nm @ 1800 rpm
RICA 201 hk @ 3600rpm 451 Nm @ 1800 rpm

Men du kanske vill ha just Polestar?

De finns bara va ja sett viva performance, och dom[…]

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]

"Limp home mode" ?

Slutet av 2010 har jag för mig D3 kom till […]

Nästa påfyllning idag. Körsträ[…]