- tis 12 apr 2011, 20:39
#519156
Börjar rycka i bilbytartarmen nu och har siktet inställt på en V50, har dock slagit AWD ur hågen till förmån för en diesel. Varför är Volvo så duktigt korkade med sina AWD-bilar, en D4 eller D5 AWD hade ju varit riktigt trevligt. Hur som helst så har jag i min enfald trott att D4 bara var en ny beteckning på D5 men det visade sig vara helt fel.
Kollar jag i katalogen för MY08 så har D5 följande spec (alla spec är för manuell), dock skiljer sig specifikationerna för alla tre mototer mellan hemsida och katalog vilket är ytterst irriterande:
Motor: Femcylindrig 2,4-liters direktinsprutad common rail turbodiesel
Max effekt: 132 kW (180 hk) vid 4000 varv
Max vridmoment, man: 400 Nm vid 1750–3250 varv (enlig Volvos hemsida 400 / 2000-2750)
Acceleration 0–100 km/h, man: 8,0 sek
Toppfart, man: 225 km/h
Bränsleförbrukning liter/100 km, blandad körning, man: 6,3
Miljöklass: Euro4
Däremot så har D3 & D4 följande data:
D3
Motortyp: 2,0-liter 5-cylinder direktinsprutad common rail turbodiesel
Max effekt, kW (hk) vid varv: 110 (150 hk) vid 3500 varv
Max vridmoment, Nm vid varv: 350/1500–2750 (enligt Volvos hemsida 350 / 1500 - 2500 rpm)
Acceleration, 0–100 km/h i sek, man: 9.6
Toppfart, km/h, man: 210 km/h
Bränsleförbrukning, liter/100 km, blandad körning, man: 5,0 (enligt Volvos hemsida 5,1)
Miljöklass: Euro5
D4
Motortyp: 2,0-liter 5-cylinder direktinsprutad common rail turbodiesel
Max effekt, kW (hk) vid varv: 130 (177 hk) vid 3500 varv
Max vridmoment, Nm vid varv: 400/1750–2750
Acceleration, 0–100 km/h i sek, man: 8.8
Toppfart, km/h, man: 220 km/h
Bränsleförbrukning, liter/100 km, blandad körning, man: 5,0 (enligt Volvos hemsida 5,1)
Miljöklass: Euro5
Så dels har de nya tappat endel i volym men inte så mycket i effekt, 3 hk är inte mycket att orda om. Däremot så har det skett förändring när effekten kommer vilket jag misstänker gjorts för förbrukningens skull. Inte stora skillnader men ändå är D4 0,8 sek senare 0-100 än D5, men då är D4 snålare än D5 med drygt 1 dl per mil vid blandad körning. D4:ans blandade förbrukning är vad D5 hade som förbrukning vid landsväg, enligt pappret åtminstone. Skatten var förresten helt ok för D3 och D4, mellan 1800-1900:- per år.
Någon som har koll på vilka siffror som är rätt för respektive modell?
Nån med erfarenhet av D5 jämfört med D3 och D4 både vad gäller hur de är att köra samt förbrukning? All inputs vad gäller förbrukning för dessa motorer är för övrigt välkomna, gärna hur det skiljer sig mellan sommar och vinter också.
Är D3 en strypt D4 via programvara liknande V70N med sina 140 och 170 modeller? Eftersom Polestar inte tagit fram något till D5 ännu så lär ju chansen att det kommer till D3 och D4 vara liten.
Överväger nästan att gå på en beggad D5 istället för en ny D3 eller D4 Classic, allra helst om D5 har ett större spann med vrid. Iofs vet jag inte vad Classic kommer hamna i för pris så det kanske gör sig själv. :)
Var förresten in på Volvo i Östersund idag och de kunde inte ta fram pris på någon Classic idag.
Edit: Drog iväg ett mail till Polestar med frågor om och i så fall när de kommer med uppdateringar till D3/D4/D5.
Kollar jag i katalogen för MY08 så har D5 följande spec (alla spec är för manuell), dock skiljer sig specifikationerna för alla tre mototer mellan hemsida och katalog vilket är ytterst irriterande:
Motor: Femcylindrig 2,4-liters direktinsprutad common rail turbodiesel
Max effekt: 132 kW (180 hk) vid 4000 varv
Max vridmoment, man: 400 Nm vid 1750–3250 varv (enlig Volvos hemsida 400 / 2000-2750)
Acceleration 0–100 km/h, man: 8,0 sek
Toppfart, man: 225 km/h
Bränsleförbrukning liter/100 km, blandad körning, man: 6,3
Miljöklass: Euro4
Däremot så har D3 & D4 följande data:
D3
Motortyp: 2,0-liter 5-cylinder direktinsprutad common rail turbodiesel
Max effekt, kW (hk) vid varv: 110 (150 hk) vid 3500 varv
Max vridmoment, Nm vid varv: 350/1500–2750 (enligt Volvos hemsida 350 / 1500 - 2500 rpm)
Acceleration, 0–100 km/h i sek, man: 9.6
Toppfart, km/h, man: 210 km/h
Bränsleförbrukning, liter/100 km, blandad körning, man: 5,0 (enligt Volvos hemsida 5,1)
Miljöklass: Euro5
D4
Motortyp: 2,0-liter 5-cylinder direktinsprutad common rail turbodiesel
Max effekt, kW (hk) vid varv: 130 (177 hk) vid 3500 varv
Max vridmoment, Nm vid varv: 400/1750–2750
Acceleration, 0–100 km/h i sek, man: 8.8
Toppfart, km/h, man: 220 km/h
Bränsleförbrukning, liter/100 km, blandad körning, man: 5,0 (enligt Volvos hemsida 5,1)
Miljöklass: Euro5
Så dels har de nya tappat endel i volym men inte så mycket i effekt, 3 hk är inte mycket att orda om. Däremot så har det skett förändring när effekten kommer vilket jag misstänker gjorts för förbrukningens skull. Inte stora skillnader men ändå är D4 0,8 sek senare 0-100 än D5, men då är D4 snålare än D5 med drygt 1 dl per mil vid blandad körning. D4:ans blandade förbrukning är vad D5 hade som förbrukning vid landsväg, enligt pappret åtminstone. Skatten var förresten helt ok för D3 och D4, mellan 1800-1900:- per år.
Någon som har koll på vilka siffror som är rätt för respektive modell?
Nån med erfarenhet av D5 jämfört med D3 och D4 både vad gäller hur de är att köra samt förbrukning? All inputs vad gäller förbrukning för dessa motorer är för övrigt välkomna, gärna hur det skiljer sig mellan sommar och vinter också.
Är D3 en strypt D4 via programvara liknande V70N med sina 140 och 170 modeller? Eftersom Polestar inte tagit fram något till D5 ännu så lär ju chansen att det kommer till D3 och D4 vara liten.
Överväger nästan att gå på en beggad D5 istället för en ny D3 eller D4 Classic, allra helst om D5 har ett större spann med vrid. Iofs vet jag inte vad Classic kommer hamna i för pris så det kanske gör sig själv. :)
Var förresten in på Volvo i Östersund idag och de kunde inte ta fram pris på någon Classic idag.
Edit: Drog iväg ett mail till Polestar med frågor om och i så fall när de kommer med uppdateringar till D3/D4/D5.