NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ||Per||
Hej

Min s40 2.4i drar ca 0.90 l/mil (momentanvärde) när jag kör på rak motorväg i 120 km/h med farthållare. Är det normalt? Bilen är specad till 0.66 l/mil (landsvägskörning). Jag tycker att det låter lite mycket

/ Per
Användarvisningsbild
av wendtan
Vad har du för momentanvärde med farthållare på 90 km/h ?

Min t5:a klättrar en del i förbrukning 90 i jämförelse med 120 på 6:ans växel. Den brukar ligga på 0.86 vid 120 har jag för mig. Hur tillförlitlig den där momentanförbruknings mätningen är har jag dock ingen aning om.
Användarvisningsbild
av Loner
Lita aldrig på momentanvärdet, det kan slå för mycket, nolla istället och kör säg 5 mil i 120 så får du ett bättre värde.

Bästa värdet är ju det du själv räknar ut när du tankar, men är verkligen 2.4:an specad till 0,66 landsväg?
Blandad så är den "specad" 0,85...
av ||Per||
Hej

Tack för svaren.

Jag testade bränsleförbrukningen (medelvärde) igår. Körde 4-5 mil (fram och tillbaka) med farthållare när det var lite trafik ute. Behövde inte accelerera/bromsa en enda gång.

Vid 110 km/h var bensinförbrukningen ca 0.8 l/milen
Vid 90 km/h var bensinförbrukningen ca 0.7 l/milen

Tyvärr blir förbrukningen bra mycket högre när man kör lite mer "aktivt"

Jag blev mest lite förvånad över att det var så stor skillnad när man kör i 90 eller i 120.

Värdet 0.66 (landsvägskörning) kommer från bytbil.com. Jag har även sett ett liknande värde för V50 2.4i i en biltidning så det borde stämma.

Vet ni vad landsvägskörning egentligen innebär?
av dali
Vad har du för hjul? Tillverkarnas bränsleförbrukning är högst sannolikt uppmätt med lättrullande däck av smalast möjliga dimension. Kastar man på feta 18"-däck kan förbrukningen lätt stiga 2-3 dl/mil.

Min T5:a med automatlåda kör jag på under 0.85, mestadels landsvägskörning (90-110). I jämn hastighet ligger den momentant på 0.6-0.8 vid 100 och 0.7-0.9 i 120, beroende på om det är uppför eller nerför. Jag kör med 205/55-16.
av Perra N
De första 2000 milen kan nya bilar dricka lite mer. Precis som att oljeförbrukning kan förekomma. Det är innan allt "sätter" sig, och blir inslitet.
Missljud AC (kompressor bytt)

Ja, så tänker jag också.. och m&a[…]

Car Play är Apples variant för iPhone av[…]

Luftfjädring V90

Lite skumt med luftfjädring endast bak som h[…]

Volvo gör ingen skillnad på olika klim[…]